Vi har ett jättelitet kök, i 50 tals standard. I detta kök har man slängt in en kyl/frys på ett egentligen inte godkänt ställe, nämligen 10cm bredvid spisen. Hela köket är i behov av upprustning och detta måste ju åtgärdas på samma gång. Eftersom jag inte får till någon bra planlösning där spis/kyl är placerade som de är så funderar jag:

1. om jag har en häll bredvid kylen och bygger in spisen på annat ställe, då borde det väl vara godkänt?

2. jag såg i en tidning gashällar (två eller tre i rad) som man kunde placera hur som helst på en bänk, dessa kan man ju placera som en L fast upp och ner vänt i en skiva så att de kommer lagom långt ifrån kylen. Frågan är bara hur det fungerar med Gas i dag, har absolut ingen erfarenhet!

Sen har jag börjat fundera på om jag ska behålla de befintliga skåpstommarna och byta luckor (gamla fina trästommar som går upp i tak samt härligt skafferi. Någon som kan tipsa om var man kan beställa nya skåpluckor i snygga (lantliga) och måttanpassat?
 
1. Godkänt eller inte, jag tror att det bara är rekommendationer. Om du bygger en lite isolerad vägg mellan kylen och spisen kan du säkert ha dem bredvid varandra om du vill. Det är ju inte helt ovanligt att folk bygger inbyggda ugnar alldeles bredvid kylskåp.

2. Gas fungerar bra om man använder gasol. Men då måste ju gasolflaskan få plats någonstans också och du verkar ju ha ganska trångt.

Lägg ut en ritning här på ditt kök, så kanske du får tips om planlösningar som du inte har tänkt på som kan fungera.

Kan du inte lämna in dina befintliga luckor för omlackering, eller är de väldigt dåliga?
 
ja, det måste jag kolla upp, om det räcker med en vägg... Det står i produktbeskrivningen till kyl/frysen att det måste vara minst 50cm till närmaste värmekälla. Antar att inte garantin på kyl/frysen gäller i alla fall om det står som det står nu.

Gällande luckorna så är det släta ommålade och ommålade igen luckor. Det kan bli snyggt bara genom att omlackera men jag är ute efter mer lantkänsla, typ pärlspont.¨

bra idé att lägga ut planlösning, jag återkommer med det.
 
Jag skulle inte ha en häll 10 cm från kylen! Personligen vill jag ha lite arbetsyta på varje sida!. Hällen kan du ju flytta och ställa vart du vill om du ska ha infälld! Bara att dra utvändig el under skåpen. Sen att ha nya ugnarna vägg i vägg med kyl och frys är ingen fara längre! Både kylen och ungen är så bra isolerade som det är. Se bara till att du har ventilationsgaller till båda så är du hemma.

Skicka mått till en kökstillverkare så hjälper dom dig ju med en ritning gratis! Kan du ju få rätt många olika lösningar och prisalternaltiv.

Lycka till!

Mvh Danny
 
Vad menar du med ventilationsgaller? är det något som jag måste komplettera kyl/frysen med?
 
Många vitvaror inkl inbyggnadsugnar och kyl/frys kräver att luft kan cirkulera bakom dem för att leda bort värme. Det betyder då att luft måste kunna komma in nedtill, gå upp bakom och komma ut ovanför.

Den nedre ventilationsöppningen har man oftast i sockeln och det finns speciella galler att köpa för den. Den övre...ja, inbyggnadsskåp för ugnar brukar ha en luftspalt bakom bakstycket och då ska luften ut ovanför skåpet (med galler om det finns en takanslutning). Med kyl och frys tycker jag att det är vanligare att man ser att man har ett galler direkt ovanför.
 
du kan ju forsöka hos snickeri tallkotten, www.snickeritallkotten.se med måttanpassade luckor....
har forsökt få dom ta hand om mitt kök ett tag men dom responderar inte, :mad:

kanske du har bättre tur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.