Hej!
Har ett golv i tvättstugan som ligger i källaren som luktar lite skumt. Golvet är fuktspärrad med en matta som ser exakt ut som en blåplaton matta fast denna är svart, den har också ventilerade uppvik. sen ligger de spånskivor, sedan en våtrumsmatta ovanpå. Den har nog legat där sedan 1970 när huset byggdes, om inte någon annan lagt dit den senare.
Om man luktar lite i uppviken så känner man att de luktar, de är ingen mögeldoft va jag tycker iaf, utan en mer jordig doft. Lukten kan fastna i kläder om dem ligger i tvättstugan ett tag. Har ju tänkt att riva upp de där golvet och lägga platon matta, sen plastfolie och sedan nya spånskivor, men frågan är ju om de inte kommer o bli lukt under då också?
Golvet som ligger nu har en liten inspektionslucka man kolla ner i, i spånskivorna är de inge tecken på mögel iaf just där iaf, fast de luktar likadant i inspektionsluckan. Kommer lukten ifrån betongen? Kan man montera en fläkt i inspektionsluckan o blå ett tag så kanske lukten försvinner ut från golvet? fast då kanske de luktar i boende miljön istället.. men de kanske försvinner?
 
Svårt att säga exakt vad lukten kommer ifrån men troligast från något organiskt material på eller i betongen. Det hjälper nog inte att bara riva upp och lägga nytt eftersom att luktkällan fortfarande finns kvar. Det bästa är nog att försöka ventilera. Observera att det då ska vara undertryck under golven dvs. fläkten ska dra luft från rummet, ner under golvet och sedan ut. På så sätt ventileras ev. fukt ut och dofter åker med luften ut istället för att gå upp i rummet. Det finns speciella system för denna typ av konstruktion, tex. Platon och Nivell.
 
Okej tack, har funderat på en fläkt, skulle de inte gå att göra något själv? Typ en datafläkt och bara testa? För den borde ju ta luft från rummet om man riktar den neråt. Måste man ha en fläkt som också tar ut luft undergolvet på ett annat ställe? Då ska ju så klart denna luft ut ur huset, vilket blir lite jobbigare när man måste dra rör.
 
varför lägger du inte klinkers istället, direkt på betongen???
 
Jo tanken har slagit mig, men de är ju de att de blir så jäkla kallt på golvet då, iskallt.. som de är nu så är de ju lite mer komfort iaf.. men klinkers är ju de säkraste och golvet kan andas utan problem.. Så helst skulle jag vilja rädda golvet som redan är..
De blir säkert klinkers ändå i framtiden.. går ju att ha mattor iofs där man går som mest..
Betongen är målad, hur får man bäst o snabbast bort all färg ifall man skulle vilja klinkra någon gång?
 
Någon?
Kan man lägga klinker direkt på primer eller måste man ha flytspackel? Tänkte bara ha primer runt golvbrunnen isf
 
Jag satte dit en paxfläkt i frånluftskanalen i tvättstugan för att snabba upp de lite.. och när jag haft på fläkten i några timmar så märkte jag att all lukt försvann, kände ens ingenting om jag luktade i uppviken...
Fläkten har bara två lägen, av och på, man kan inte ställa hastigheten. en timer funktion så att den e på 30min efter att man släckt lampan, och medans lampan är tänd går den ju oxå.. men lukten kommer givetvis tillbaka om fläkten inte gått på en dag...
Kan jag ha på fläkten hela tiden?? Eller kan den suga ut all värme så de blir dyrt istället?
 
Eftersom du känner lukt av något som liknar jord så har du en pågående process i rummet, dvs du har organiskt material, fukt och stillatående luft. För att bryta processen så tar du bort den ena komponenten, du har valt att lufta och vips så försvinner lukten. Det är inte säkert att processen stannat för det, den pågår i golvet och där har du uppenbart inte ventilation som är aktiv. Visst kan du ha fläkten på hela dagen och visst kommer det att bli lite dyrare eftersom värmen dras ut.

Din grundidé att göra om är det bästa du kan göra. Om nu patonmattan legat sedan 70-talet, vilket jag betvivlar eftersom konstruktionen med ventilerade socklar inte är så gammal, så är det dags att göra om den. När du gör om så blir det bra, förutsatt att du följer intruktionerna. Jag har sett ett antal sådana lösningar och det blir kanon!
 
OKej tack! de lutar nog åt att jag gör om de ordentligt, lutar mest åt klinker, strunt samma om de blir kallt o gå på golvet, de känns som de är de säkraste i alla fall.
fast ett aktivt ventilerat golv skulle ju också gå, men verkar ganska dyrt med alla tillbehör som blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.