Efter att jag läste om olyckan med den som körde in i ett elskåp, så det blev överspänning i ett flertal hus, så funderar jag på att bygga ett skydd. Jag vill ha något som mäter spänningen mellan alla faser och jord/nolla och när spänningen blir för hög så släpper en kontaktor eller liknande. Någon som har byggt/köpt/sett någon liknande produkt?
 
H3USN är väl lämpligast då den känner av också mellan fas och nolla.
 
I vissa apparater bygger man in ett "crowbar" skydd (bildligt talat en kofot :cool: tvärs över matningen som kör säkringen) mot överspänning. Finns det något liknande för elcentraler?
 
"Brute force"... Kastar du in en skiftnyckel i motorn för att stanna bilen?! :D

Känns lite 'mjukare' att trippa JFB:n med hjälp av ett över/underspänningsskydd om man vill snåla in på en kontaktor. VDR-skydden bränns ju också eftersom kortslutningsströmmen blir rätt hög.
 
Nog för att jag har haft tandlösa kuggkransar, men det var inte därför! :D:D

Att trigga JFBn var ingen dum idé! Nu har jag lite elektronikkonstruktion att fundera på med dom röjer start och landningsbanorna här..
 
OT! Är det kaos på Visby? Jag och dottern som ska åka med 14:10!
 
pefo skrev:
OT! Är det kaos på Visby? Jag och dottern som ska åka med 14:10!
På Arlanda! Fick överge min Skyways biljett och flyga till Bromma.
 
H3USN verkar vara det jag söker, komplettera den med ett jordfelsövervakningsrelä och koppla ihop grejerna med en kontaktor och ingången på en GSM-sändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.