Har ett gammalt hus från ca 1900 med krypgrund, har öppnat upp med ventilation men till följd av kallare innetemp.....
Vad ska temperaturen i en krypgrund vara???? På ett ungefär. Och ska jag låta det vara igensatt?
 
Om du öka ventilationen så får du en temperatur som närmar sig den utanför grund.

Jag tror inte man kan fastställa någon tempratur som det ska vara i grunden. Men jag har för mig att man tidigare täppte igen ventilationen under vintern för att sedan öpna den under sommarn.

Krypgrunden är en knepig grund att få bra miljö i. Förr itiden hade man en eldstad i mitten av huset som gick ner i grunden. Denna värmde utrymmet under huset och fick på så sätt en uttorkning i grunden.

Ni har säkert en annan typ av uppvärmning.

Ja det var en massa det som säkert inte gjorde dig något klokare.
Gå istället till biblioteket och låna en bok som beskriver detta bättre.
 
Öppna ventiler på vintern och stängda på sommaren borde vara mera rätt egentligen men till följd så blir det riktigt kalla golv! (jag vet för mina golv är iskalla)
Jag har istället (eller ska) sätta igen alla ventiler utan en (alt 2) och sätta utsugsfläktar där för att skapa ett undertryck=varmare golv och bättre lukt inomhus.
Men iom att ajg inte gjort det ännu så kan jag inte säga om det är bra eller dåligt.
Sök på forumet, det finns massor info om just detta.
 
Man skulle kunna tro det - att ventilera på vintern men inte på sommaren - men det är precis tvärtom. Förr hade man torpargrund vilket inte är riktigt detsamma som en modern uteluft-ventilerad krypgrund. En torpargrund har man ventilerad på sommaren och stängd på vintern - man brukade skotta upp snö för att isolera från utsidan.

Det som händer på sommaren när luften är varm är att den binder stora mängder fukt. När luften är varm stiger den upp i bjälklaget och på natten när luften blir kall kondenserar denna fukt i bjälklagsbotten. Med tillräcklig fukt och tillräcklig värme sätter mögelprocessen igång snarast. Därför måste den fuktiga luften ventileras bort på sommaren.

På vintern är luften kall och innehåller inte mycket fukt. Den eventuellt varma luft som av övertryck i huset pressas igenom bjälklaget kondenserar utanför bjälklaget och faller till marken. Eftersom luften dessutom är kall klara inte möglet av att växa.

Men varför inte bygga en modern krypgrund genom att isolera bjälklaget och hålla ventilerna öppna alltid.
 
Sigpl !!
Hade inte kunnat säga det bättre själv. Enda jag kan kommentera är luftens fuktighet vintertid. Det är faktiskt högre relativ fuktighet på vinterhalvåret  än på sommarhalvåret. Men, eftersom luften inte värms upp och möter en kallare yta så bildas hellre ingen kondens. Luften som tas in i husen via ventilationen har då hög relativ fuktighet, men värms då upp och då minskar fuktinnehållet.
Om man tittar in under ett hus som står på plintar, kan följande hända.   Efter en vecka med -15 grader utomhus slår vädret om och temperaturen håller sig på -5 grader. Under ett hus med plintgrund kan man då se frost på hårda ytor. Det är alltså den varmare luften (trots att temperaturen är -5 grader) som träffar den kallare ytan under under trossbotten, och det bildas kondens (i fryst form). Detta scenario kan hända om man har en mekaniskt ventilerad grund och det blir för kalla material under grunden. På våren och sommaren kommer då den varma luften att kondensera mot den kalla trossbotten och vips har man svamp och mögelangrepp att brottas med. Nej, stäng ventiler när rattmuffen tas fram, och öppna ventiler när rattmuffen tas av.
Temperaturen i en torpargrund bör ligga på plussidan och uppåt. Ju varmare under bjälklaget, ju varmare golv.
Tartan
 
Tartan!

Tack för dina kommentarer, det är alltid kul att få utöka sin kunskapsbank. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.