Varför välja :)

Jag bor invid pendeltågslinjen i Stockholm, och har då ca 20 min till stan (ungefär lika mkt med bil om det inte är rusning)

Iof kan det knappast kallas "landet" - men det finns gott om grönområden, och mälaren ligger inte så långt borta för bad och rekreation :)
Det kallas å andra sidan inte stan heller (av de som bir I den riktiga stan iaf)

Problemet här är väl tomtyta- det finns knappt villor med ngn tomtyta över 1000kvm - dom som finns är rätt dyra. En "normalvilla" här ligger på mellan 2.5-3.5 (idagsläget - för ngt år sen var det +1milj)

För min del är det pendlignstidensom avgör. Tiden det tar för mig med Hem-Dagis-Jobb , och sedan tillbaka är rätt viktig. Vardagsrestid är "bortkastad" tid tycker jag. Möjligen skulle jag kunna klara ett par h extra om jag tex kunde jobba på ett fjärrtåg eller liknande...

Idag har jagca 50min-1.5h totalt om dagen inkl. dagis lämning - det tycker jag är helt ok (tar mig ca 25 min till jobbet med tåg, 15 min med mc på sommaren)

/K
 
9 mil om dagen blir det - och hälften är ju storstadrusning, gissa om det blir miljövänligt ;-)

Vedeldad kokspanna och gamla gamla glasfönster gör väl sitt till ;-)

Men jag provade att göra den där miljökonsekvensanalysen på DN som visar hur miljövänlig du är - och resultatet var att så länge jag åker med jobbet till USA ett par gånger om året spelar inget annat någon roll....

Vi har lanthandeln (konsum) 5 km bort - med apotek och post i ena kassan.

Bränslekostnad - well, vi flyttar ungarnas dagis till ett lokalt nu - så det går ner med 5 mil om dagen...

Jag är uppväxt på landet (närmsta klasskamrat bodde 5 km bort) och vill nog bo så - tyvärr är yrkesvalet sådant att det är lite svårt att inte bo i storstad - men jag flyttar gärna om ni kan hitta ett jobb för en ASIC konstruktör - eller så får vi göra som sambon muttrar om ibland - leva på henne som förskollärare istället - det skulle nog gå om vi flyttade ut på landet ;-)

Å andra sidan är jag själv ganska ledsen över att ha växt upp utan egentliga jämnåriga lekkamrater (bästisarna bodde 15 respektive 20 km bort, gymnasiet var det 3.5 km promenad till bussen och så 10 ggr så långt i bussen till - sista hem gick 8 på kvällen...) - och det vill jag egenligen inte att mina barn skall ha - jag vill att de skall kunna springa tvärs över en lokal villagata när jag ropar att maten är klar.

Det blir alltid en fråga om val - mitt välmående eller mina förhoppningar om barnens uppväxt - och å andra sidan älskar de sin stora tomt, rävarna som skriker på natten, lodjurets fotspår i snön och fiskgjusen med en stor fisk i famnen i viken...

Å så finns det andra fördelar - sambon säger att jag har aldrig varit så frisk som nu när jag inte åker kollektivt....

(förresten är slagsta färjan rätt trevlig - jobbade ett tag i kungens kurva och hade 25 minuter till jobbet inkl färjan - 8 minuter med DN och en kopp kaffe i bilen på vägen till jobbet - mums...)
 
Bor i norra förorten
Ca 30-45min till stan
Sjötomt
Villa
5min gångavstånd till mataffär
Gångavstånd till dagis o skolor
Närhet till nästan dom flesta vänner vi har
Om vi vill eller behöver flytta så tror vi att vi har ett attraktivt hus som är lätt att sälja.

Fördelarna är väl som jag ser det närheten till det vi tycker om. Skog och hav, skolor, affärer och kommunikation.
Nackdelen? Vet inte riktigt ärligt talat. Köer till stan är väl inte så spännande men så farligt tycker jag inte att det är.
För mig finns ingen önskan alls att bo långt från "stan". Skulle bli alldeles för långt till vänner och familj först och främst, tillsammans med andra saker jag skulle sakna.
 
Tunnelbanan finns alldeles utanför vårt hus och tar oss in till Söder på en kvart. Helt optimalt läge tycker vi. Bra kommunala kommunikationer, lätt att ta oss ut på Nynäsvägen/E4 om vi vill. Billigt hem med taxi på natten också om vi vill. Det enda vi inte har är havsutsikt. Annars har vi allt.

Lagom liten tomt. Lagom lugnt område. Vi utnyttjar livet i stan relativt mycket och tycker att det är skönt att sedan komma en liten bit utanför när vi åker hem. Har också en hel del icke bilburna kompisar som skulle ha svårt att hälsa på om de var tvungna att åka bil för att komma till oss.
 
Bor för närvarande i lägenhet i en slags förort/stadsdel. Har nära till jobbet (10 minuter med cykel). Frun pendlar dock 2*40 minuter.

Trivs inte alls med nuvarande boende. Saknar skogen och sjöarna. Det de kallar skog här i närheten kallar jag dunge. Är man uppvuxen i småland så är man...

Nä, nu ska vi snart bygga nytt i en annan stad, med riktig skog inpå knuten och badsjöar på gångavstånd genom skogen, men ändå 10 minuter med bil till en stor stad, och 5 minuter till ICA Maxi etc. Då offrar jag gärna att jag kommer att få pendla 2*40 minuter till jobbet. Kommer ändå att kunna jobba hemma ett par dagar i veckan. Och frun kommer att få 10 minuter till jobbet, så vi byter hennes pendling mot min pendling och ett mycket bättre boende.

Visserligen kommer vi att bli ganska bilberoende och det kommer att krävas två bilar, men det är en smäll vi tar utan att tveka.
 
pinebar skrev:
Har också en hel del icke bilburna kompisar som skulle ha svårt att hälsa på om de var tvungna att åka bil för att komma till oss.
Så är det för oss också. När vi letade hus var ett av de viktigaste kraven max 10 minuter promenad till T-bana.
Visst kan det vara trevligt att bo ute i ngn skog och titta på stjärnorna på kvällarna. Men usch vad trist att aldrig få besök eftersom det är för besvärligt att ta sig dit. De flesta av våra vänner bor i innerstan och har ingen bil. Om de har tillräckligt trevligt hemma hos oss och blir kvar tills tuben slutat gå är det dessutom inte särskilt långt/dyrt att ta en taxi hem.

Så jag röstar på att man ska bo i stan, eller så nära som möjligt!
 
Småstaden
Man behöver varken bil eller tunnelbana, i det fallet,

Fast som många sagt, man vill ju bo i närheten av vänner å familj,

Men nära är ju relativt, 15 minuter med bil, så är jag i en annan kommun, eller kört genom min egen stad 2 ggr, oavsett trafik.
Finns ingen anledning att åka någonstans egentligen, då allt finns på orten, annat än för omväxlings skull,

Centralsjukhuset möjligtvis då, 30 min, fast är man "normalt" kry är man väl inte dit så ofta att det spelar någon roll,

Ett av dagisen, Ica supermarke, .Hemköp, Ok, korvmoj, pizzeria, kemtvätt, yrkesklädbutik, å en restaurang ser jag från mitt fönster, 300m ?
Övriga småbutiker å diverse firmor å handlare, inom 2000 m, villor i en ring runt om , sen lite åkrar med bönder på, skog å sjöar. 4 andra kommuner inom 30 min.
Plus tre orter som numer hör till min kommun inom 10 min.
 
Efter att ha bott 20 minuter från Stockholm C under icke rusningstrafik så har jag flyttat 50 mil från den staden, lagom avstånd:)
Bor nu 15 min från en stad där all service finns men ingen direkt rusningstrafik. I värsta fall tar det 5 min extra att ta sig till jobbet.
Bor granne med skogen och har 1 km till ICA och COOP. Närmare till jobbet än i Stockholm vilket gör att min fritid har ökat dramatiskt.
 
Området där vi bor hör till Stockholms stad men kan väl räknas som närförort. Buss nära huset 2 – 3 ggr/timme, annars 15 min promenad till T-bana. Jag åker kommunalt till jobbet (åt Värtahamnen till) på 45 min. Bil tar jag bara utanför rusningstid men då går det riktigt snabbt vart som helst. Hustrun som jobbar mer centralt cyklar dit på 25 min.

Jag har bott på landet som riktigt liten, sen ett mindre samhälle, sen hela skoltiden i småstad och därefter ett par medelstora städer innan jag hamnade i storstan. Av dessa är det småstaden jag har minst varma känslor för – tyckte att det var en inkrökt miljö där jag som person passade väldigt dåligt. Men vad vet jag, kanske var det bara just den stan.

Jag tycker om storstaden, gillar myllret och mångformigheten. Utbudet av nöjen och kultur är ju också bra även om jag tror att man har tillräckligt av sånt i en medelstor stad också. Vi har allt detta inom bekvämt räckhåll samtidigt som vi bor i ett lugnt och idylliskt villaområde och har nära till dagis, skola och natur.

Nackdelar? Pengar - framför allt boendekostnaden förstås men även annat. Exempelvis kostar äldsta dotterns ridskola mycket mer än det gjorde när vi bodde längre ut.
En annan sak som vi har reagerat på är att det blir rätt litet spontant lekande med grannbarn, sådär som jag själv och grannungarna sprang till varandra när jag var barn. Det är nämligen så att de jäktade och prestationsångestladdade medelklassföräldrar, som utgör en stor del av befolkningen häromkring, är experter på att boka in all ledig tid till diverse aktiviteter som de far iväg på med barnen. Ingen tid till att vara spontan.
Det går förresten igen i umgängesmönstren mellan vuxna också. Glöm att bara titta förbi, allt ska bokas långt i förväg, annars kan man ge sig sjutton på att folk redan har annat för sig. Det hör väl lite till tidsandan men jag misstänker att det är värre i storstan än på mindre orter.

Trots de invändningarna tycker jag att platsen vi bor på är optimal för oss. Men det handlar om vad man prioriterar så jag tänker inte ”rösta på” någonting, jag kan lätt se att man inte behöver vara så hemskt annorlunda funtad för att komma till andra slutsatser.
Om jag inte bodde i storstad tror jag att jag skulle vilja bo på rena landet någon timme från en stor eller medelstor stad. Då skulle vi kunna skaffa häst åt dottern, en omöjlighet nu med tanke på vad stallplats kostar häromkring.
 
Kul tråd, men de flesta av er verkar utgå från Stockholm..?
För er är väl allt utanför tullarna "landet" *ler*

Jag har bott i Västerås vilket jag kallar stad/tätort och även i mindre orter,
Nu bor vi vid vägsende 11km från närmaste asfalt, det är landet för mig.
Skog och sjö runt huset, och jag kan gå rakt ut utan att se en människa på timmar om jag känner för det.
Eller så går jag till någon av mina nio grannar som samtliga finns inom 5min , valet är mitt och det finns inte i stan.

Några av många fördelar för landet:
Frihet , lugn och ro, stora ytor 2,5ha (mycket plats för lek med maskiner och annat skoj för både vuxna och barn), egenodlat ur jorden med full koll på ekologin, fisk ur sjön, kött i skogen osv.
Alltid mycket att göra på går´n vilket är otroligt varierande och livskvalitetshöjande.
Riktiga grannar, dvs man känner varandra och bryr sig.
Inköpspriset
De 26km vi måste pendla tar lika många minuter och är 100% köfria!

Nackdelar mot stan:
-hm..väl.nej.. jo en sak...vi måste pendla 26km enkel resa 5 dagar i veckan för vi kan inte försörja oss i skogen.
Sedan betalar vi komunalskatt till en stad där vi aldrig är eller utnyttjar något ifrån om inte posten räknas dit!?


För eller nackdel kan tolkas lite olika beroende på vem man frågar men har man inte redskap och maskiner/verktyg innan så blir det en hel del investeringar.
 
Redigerat:
Det låter ju härligt som TorparAnders beskriver det.

Jag skulle bara vilja kommentera det där med "Riktiga grannar d v s man känner varandra och bryr sig":
Såna grannar har vi också i storstan. Jo, jag klagade på att det inte är så lätt att umgås spontant, men vi känner våra grannar och hjälper varandra mycket: Matar djur och tar in post åt bortresta, dagishämtar åt varandra när det krisar, ger bort urvuxna barnkläder och avlagda cyklar, lånar verktyg o s v...
Jag tror inte att det är särskilt unikt. Det var likadant på det förra stället där vi bodde, en förort litet längre ut. Den där anonymiteten där man knappt hälsar som man hör talas om - det hör nog mer hemma i trappuppgångar än i villaområden, även i storstan.
 
Mäster skrev:
Centralsjukhuset möjligtvis då, 30 min, fast är man "normalt" kry är man väl inte dit så ofta att det spelar någon roll,
Just avståndet till sjukvård, speciellt akut sådan, är nog en av de största nackdelarna på landet. Förhoppningsvis får man vara frisk, men händer det något allvarligt så är det ganska kört. Ambulanshelikoptern är nog vårt snabbaste alternativ, men även i bästa fall torde det ta minst en timma från larm till akutintaget för vår del.

Som kompensation har vi här på Gotland dock gemensam sjukvård med Stockholm, så när man väl kommer under vård är den minst sagt kvalificerad.
 
mycke_nu skrev:
Just avståndet till sjukvård, speciellt akut sådan, är nog en av de största nackdelarna på landet. Förhoppningsvis får man vara frisk, men händer det något allvarligt så är det ganska kört. Ambulanshelikoptern är nog vårt snabbaste alternativ, men även i bästa fall torde det ta minst en timma från larm till akutintaget för vår del.

Som kompensation har vi här på Gotland dock gemensam sjukvård med Stockholm, så när man väl kommer under vård är den minst sagt kvalificerad.
Ja där måste jag nog instämma..akut sjukvård kan vi nog glömma.
Lika med brandkåren, DET är nog det enda jag kan oroas över, slår det eld här ute så är vi utlämnade..
Vi eldar med ved som huvuduppvärmning och man måste ha koll på vad man gör.
Sotar därför själv ett antal ggr om året osv.
Lika med elen, JFB och totalgenomgång/uppgradering av hela gårdens elsystem var en att de första punkter jag utförde.
 
Kom på en till nackdel med storstan...det där med hantverkare. OK, det dräller väl inte av dem på landet/i småstan o s v heller men här är ju de som är bra upptagna jämt och det finns MASSOR av skojare...

Edit: Och ett litet säsongsbetonat problem: Tillgången på BRA julgranar (=nyhuggna som inte börjar barra så fort man tar in dem)! :)
 
Redigerat:
Om man flyttar till stan och ser till att slå ned bopålarna så att man inte behöver bil så är det en DUKTIG kostnad som försvinner. Få vill erkänna hur stor bilkostnaden egentligen är och/eller vägrar räkna på vad det egentligen kostar. Inte sällan är bara värdeminskningen dubbelt så stor som bensinkostnaden.

I övrigt är det oerhört mycket effektivare och miljöriktigare att förlägga människor i flerbostadshus med samordnad VVS, el mm. Jämför man med utanförstan-kalkylen som inkluderar skytteltrafik till K-rauta för att köpa "en påse skruv" eller en liten burk färg och engångspensel så blir det nästan skrattretande. För att inte tala om kostnaden för att gräva och underhålla fjärrvärme, vatten, avlopp, el och bredband till varenda stuga.

Det är nog inte fel att säga att om människan prioriterade hög produktivitet och liten miljöpåverkan så skulle alla bo i städer.

Visst är det fint att bo på landet, men jag tycker att man får vara beredd att betala extra för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.