Ang. fukt osv. hur effektiv är Torrbollen egentligen? Drar ju ingen ström, och om man nu har lite uppvärmning från servrarna så kanske det räcker utan att behöva strömslukande avfuktare? Erfarenheter tas gärna emot...
 
Med tanke på hur varmt det vanligtvis blir av servrar och att de oftast egentligen behöver kylning, så tror jag att ventilation är tillräckligt även i en kall källare för att det ska fungera. Möjligen en frostvakt på vintern om det är riktigt kallt.

Vi ska också ha våra under trappen. Där drog vi medvetet ingen golvvärme. Och så ventilerar vi ut mot hallen till resten av källaren.

I vår matkällare som är helt utanför huskroppen i källaren (under betongtrappan som är entré) behövs frostvakt på vintern trots att det står en frys och går där. Men ett antal servrar ger nog mer värme än en frys.
 
Jag hade ett serverrack i en ouppvärmd del av källaren i vårat förra hus. Det blev bra temperatur för datorerna och värmen gjorde källaren torr och behaglig. Nu har jag racket under trappan i nya huset och där blir temperaturen i mesta laget på sommaren-
 
Vi har våran "teknik" avdelning i källaren som är en kall-källare. Det vi har i "teknik" racket är WHS, router, modem, UPS, bredbandstelefoni, skrivare, externa hårdiskar mm. Rummet som tekniken finns i är ca 8m2 och har omkring 14-16°, har ingen annan värme, luftfuktigheten är på ca 30-40%. Och sam sagt tidigare i tråden så mår tekniken bra av att stå svalt.
Som sagt kör allt trådlöst och är hel nöjd med det, skulle aldrig lägga ner jobbet på att dra kablar kors och tvärs i hela kåken. Trådlöst är melodin.
 
Har man krav på hastighet så är i dagsläget trådlöst inte en ersättare för kablar. Även de bästa draft-n nätverken kommer inte upp i mer än runt 150 Mbps vid ideala förhållanden och i verkliga förhållanden (som när man inte sitter 1 meter från accesspunkten) så handlar det närmast om 50-60. Det skulle för min del innebära att jag inte ens skulle kunna utnyttja min externa anslutningshastighet (100/100, benchmarkad till ungefär 92/90 i verkligheten). Har man dessutom något som helst behov av att flytta på data inom nätverket så är gigabit väldigt trevligt. 60 Mbps äts upp snabbt om någon surfar, en annan spelar onlinespel och en tredje streamar musik till stereon, samtidigt som en backup sätter igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.