I samband med vår köksrenovering vill vi också få ett uppfräschat golv. Vi har idag korkoplast-plattor som vi haft i 24 år och som har varit det absoluta toppengolvet i köket och som vi är helnöjda med. Varmt, mjukt, lättstädat och snyggt, trots både barn och djur och aldrig någon extra lackning eller boning.

Det har dock mörknat något /pga ljuset(?) och jag skulle därför vilja försöka få det ljusare igen. Är det någon som har erfarenhet av att slipa den här typen av golv och sedan lägga på någon typ av vitpigmenterad lack. Eller hur kan man bäst gå tillväga? Vi vill helst inte riva ut golvet och lägga nytt, eftersom det fortfarande är i så bra skick. Alla tips och råd är välkomna.
 
testa att leja ut en boning på ett städföretag.

ta hela kittet med vaxbortagning, maskinboning, och toppning tror jag det heter.

hade en linoleummatta på jobbet som såg för sorglig ut ... vi gjorde så och golvet vart som nytt
 
  • Gilla
Mwolfers
  • Laddar…
Hej hopp,

Vad är ett kork o plastgolv? Det är inte samma som en linoleummatta? Länk?

Tack på förhand!
 
- Det är rätt som Yonna skriver att det inte finns mycket att läsa om kork-golv på svenska. Wicanders som tidigare var ett svenskt företag och som levererade mitt golv är ju numera i utländsk ägo. Men söker man internationellt (cork floor) har jag faktiskt hittat en hel del andra företag som levererar och ger fina garantier och faktiskt även tips om att man kan omlacka golvet det med vattenbaserat polyuretanlack (dock ej vaxa/polisha om man vill ha det underhållsfritt) när det har blivit nerslitet. Att få det ljusare - i likhet med alla nya läckra färger som finns - kanske är svårt (får väl testa i ett litet undanskymt hörn), men bättre golv i kök än kork-o-plasten tror jag är svårt att hitta. Sedan hade du Yonna naturligtvis rätt i att det var där solen har kommit åt som det blivit ljusare (dock inte tillräckligt ljust) och inte tvärtom
 
Hmm en tanke slog mig - korkoplast är kanske det man kallade korkmatta förr?
Tack för tipset - nu kanske jag fick ett alternativ till pergo Kitchen :) som skall undersökas!
 
  • Gilla
Iva
  • Laddar…
Jag såg ett nylagt korkgolv i ett kök i en gammal skånelänga nyligen. De hade gått med pannan i djupa veck över vad för golv de skulle lägga, klinker (för hårt) brädgolv (För ömtåligt och underhållsdrygt) plast matta (passade ej) osv… Till slut blev det ett korkoplast! De la en ram längst ut längs kökets väggar och sedan plattorna på diagonalen i mitten. Det blev faktiskt skitsnyggt! Praktiskt för både vuxna, barn och husdjur.

plexi
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Ska maila dom och be dom skicka en bild!

mvh plexi
 
Dom saknar digital kamera så jag får knäppa en bild åt dej när jag är där. Jag fick dock en hemsida av dom som dom blivit inspirerade av:
http://corkandfloor.com

mvh plexi
 
Så vitt jag vet var det översta siktet i korkoplast av PVC. Inget under att den var/är så hålbar ;). Är det samma komponenter som används idag ??? Är det fortfarande belagt med pvc så kan man lita på att dagens korkoplast är lika hållbart som förr.
gaia
 
Kidnappar den här gamla tråden. Vi har också koro-o-plastgolv i köket, och det är förvånansvärt trevligt - men i mitt tycke ack så fult. :D Går det att måla, tro? Med badrumsfärg/linoleumfärg, kanske?
 
Hej! Jag har Wikanders kork o plast plattor kvar från 80/90 talet. Vad ska jag använda för lim att fästa plattorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.