Hej

Jag har problem med ett element som är kallt. Efter att ha luftat det ett flertal gånger så har det blivit till hälften varmt.

Är det meningen att man ska behöva lufta flera gånger dvs öppna och låta det pysa klart, utan att vatten kommer flera gånger?

Mvh

Erik
 
Hej!
För att vara riktigt ordentlig så ska man stänga av cirkulationspumpen säger "de gamle". Jag brukar inte göra det och ev. får man lufta flera ggr.
När man luftar så gör man det till det inte kommer mer luft utan vatten istället. Det kan vara lite "spruttande" ibland innan vattnet kommer. Har du eget hus så får du kanske fylla på i systemet om det är mkt luft som kommer ut då trycket sjunker.
Ja, det kan så klart vara så i ett stort system också men där finns det mer att "ge på"...och där får "någon annan" fylla på. ;)
 
Här är problemet att det aldrig kommer något vatten. Det pyser en stund sen kommer det ingenting. Det kanske inte finns tillräckligt med vatten i systemet men hur vet man det?
 
I pannrummet har du ett expansionskärl eller en skvallerledning från ett öppet expansionskärl. Där finnes en manometer som visar trycket i systemet.
Bor du i en normal villa bör det vara ca 1 bar.
När man fyller vatten...så ökar trycket i systemet...hmmm...självklart...och då kan du lufta mer. Fyller du "för mkt" så öppnar antingen säkerhetsventilen eller så kommer det vatten ur skvallerröret. Fylla så mkt att säkerhetsventilen öppnar bör man inte göra på kvällen eller på helgen. ;) Det är bäst göra det när vvs-affären är öppen för det kan hända att säkerhetsventilen inte stänger ordentligt igen om den inte varit öppen någon gång tidigare - på länge. Nåja, jag ska inte skrämma dig. Det brukar gå bra och blir den otät så droppar den oftast bara.
Enklast är om du berättar hur du bor och vad du har i pannrummet om du bor i "eget boende" och inte i lägenhet.
 
Tack ska du ha!

Det är en villa det handlar om. Har värmepump och slutet system. Manometern visar 0.4 bar, Problemet lär ligga där. Jag ska följa dit råd och fixa det i morgon då vvs affären har öppet :) det lät som en bra idé..
 
Ja, det ska nog gå bra.
Jag var lite osäker eftersom jag inte visste hur du bodde och vad du kan men fyller du lite lagom så ser du hur manometern ökar. "Skenar den i topp" så kan det vara så att det saknas luft i expansionskärlet. I det fallet så kan det bli så att säkerhetsventilen öppnar. Skulle den strula så var inte rädd utan öppna den manuellt några gånger och låt vattnet "tjoffa ut". Man brukar släppa ratten/spaken snabbt så att den tätar bättre. Man kan banka lite på ventilen också om det bara är lite smådropp. Det brukar täta sig själv men gör det inte det är det bara att byta ventilen.
Nåja, det ordnar sig säkert! :D
 
sätt en person vid pannan som fyller på tills det kommer upp i 1.5 bar. den andra personen går sedan och luftar i alla element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.