Hej!
:)
Jag har i badrummet i sommarhuset satt in lite skåp o dyl och lagt en mahogny-skiva, 3 cm tjock ovanpå skåpen och ställt handfatet 'on-top'. Nu är det dags att börja använda badrummet och jag funderar på hur/med vad jag ska behandla skivan? Olja? Nåt vax-liknande? Finns det månne någon som har provat flera alternativ och kan diskutera skillnader?

MvH
 
Undrar samma sak.
Är inne på att fernissa min ekskiva.
Just för att få en slitstark och underhålls fri skiva, någon som prövat?
Har också funderat på ett så kallat "Ossmo vax" som vi haft på golv. Men tror inte jag får en opptimal yta.

Förslag?
 
Även jag går i dessa funderingar, har ett hyllplan i valnöt som jag sågat ur en bänkskiva.

Sågade ut tre provbitar som jag behandlade på olika sätt, matt parkettlack, kinesisk träolja för teakmöbler och en speciell vaxolja

Och personligen tycker jag att vaxoljan gav bäst resultat, både estetiskt och funktionellt, lack skyddar nog allra bäst mot fukt, men jag gillade inte finishen alls.

Ska köpa en större burk vaxolja imorgon och olja in hyllplanet innan det slår sig av luftfuktigheten i rummet.
 
Jag har ekskiva med försänkt handfat i badrummet. Jag använde Nordsjö celco båtlack, helblank. Är helnöjd, fin, underhållsfri yta som är lätt att hålla ren.

mvh Kai
 
Kai:
Hur många gånger strök du?
Grundar man med något?
Båtlack, pratar vi två-komponent och massa luktande lösninigsmedel?

Förnissa finns i matt "ton" de gör kanske båtlacken med?
 
Knaster skrev:
Kai:
Hur många gånger strök du?
Grundar man med något?
Båtlack, pratar vi två-komponent och massa luktande lösninigsmedel?

Förnissa finns i matt "ton" de gör kanske båtlacken med?

Om jag kommer ihåg rätt, 5-6 ggr. Enkomponent, finns på en välsorterad färghandel (bör även finnas matta varianter). Ingen förbehandling, skivan var iofs grundoljad men vet ej om det är nödvändigt. Luktar, ja min inställning är att alla bra färger o lacker luktar.

/ Kai
 
Parkettlacken jag provade var av tvåkomponentstyp och förmodligen vattenbaserad för den luktade nästan ingenting, resultatet blev en väldigt hård och slitstark yta.
 
Junkers olja är bra med hållbar yta
 
Jag har en tjock massiv mahognyskiva som jag sågat till själv, både den och teakgolvet i badrummet behandlade jag med en kinesisk träolja i 3 lager.
De två första lagren är utspädda med balsamterpetin, första lagret 70 % andra 40%, sista outspätt.

Ser efter ca 2 år ff tom nytt. Lack skulle jag undvika, räcker med en reva för att släppa in fukt och få lacksläpp.
 
Har nu oljat in hyllplanet med vaxolja och trots att jag gjorde fel först blev slutresultatet mycket fint.

Lade oljan väldigt flödigt och trodde att allt skulle absorberas, men tänkte inte på själva vaxet som sedan stelnade som stearin på ytan, fick skrapa som en vilde med en spackel och sedan efterpolera med finare och finare papper.

Efter ha lagt på vaxolja en andra gång och sdan torkat av överflödet efter 30min blev resultatet betydligt bättre, efter en sista efterpolering fick jag ett mycket fint djup och lyster i träet.

Rekommenderas!
 
Tänkte bara medela att jag körde med Osmo Hårdvax olja.
Man penslar på tunt två gånger med 12 timmar tork i mellen.
Blev skit bra, utseende mässigt. Har inte hunnit blött ned så mycket.

Alternativet jag var inne på var båtfernissa. Men där kommer problemet om man tappar något och får en spricka i ytan och de sedan kommer ned vatten i den sprickan så är man rökt...Bara att slipa trärent å "börja om"

Underhållet nu är om man tycker att vattnet inte "rinner av" som de gjort från början är att gno på lite mer vax på de stället typ.
 
Fixade mina ekbänkar i köket för ett par år sedan. Använde då en linoljelack, Le Tonkinois.

Strök dem två gånger och fick högblank och hållfast yta.
Provade också en annan variant på ett ekbord. Använde samma lack, strök på den rikligt och väntade en stund och torkade brt överskottet. Resultatet blev en matt yta, lite mer åt det oljade hållet.

http://www.letonkinois.se/

Instruktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.