Var ett tag sedan det trillade in nya bilder. En förklaring är att det var katastrofalt väder förra helgen (4-5/10)så det blev bara lite gjort på lördagen men på söndagen regnade det så det inte ens var värt att gå ut. På lördagen gjorde jag klar med all underpanel av 1"x5" och hade planerat att måla den på söndagen men det blev inget av med det...

Den här helgen (11-12/10) har det dock varit rejält mycket mer flyt med vädret och det har blivit en del gjort.
På lördagen blev bandtäckningen klar på ena takhalvan, återstår bara vindskivsplåtar och takrännor. Planerar att göra den andra halvan helgen som kommer. Fick hjälp av farsan och en bekant till honom som är gammal plåtslagare. Han hade även gjort i ordning ämnen. Jag falsade ihop alla plåtarna på gammalt vis med plastklubba och falsjärn (bra armträning). Plåtis fixade takfoten, klippte och lade ut ämnen vart efter. Till bandtäckningen använde vi SSAB Prelaq Nova PLX som var mycket lättarbetad och snygg! Lyckades även att måla underpanelen under lördagen.
På söndagen lyckades vi få lockläkt på plats på två väggar och måla den en gång. Samtliga knutar, takfotsbrädor, vindskivor och foder kring fönster kom även på plats och målades. Återstår lockläkt på två väggar, att klä in takfoten och få dörren på plats.

Bild 1: Bandtäckningen klar på hälften av första takhalvan.

Bild 2: Undertecknad falsar ihop en skarv.

Bild 3: Falsjärn och plastklubba inne på sist viket. Varje skarv viks om lott två gånger, totalt krävs tre moment för att få till falsen.

Bild 4: Det som skall bli grillen i "uteköket" Den övre delen är tänkt att sättas med eldfast tegel (plattor) och i övrigt skall den putsas eller slammas (har inte bestämt oss än) och målas.
 
  • 30.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 32.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 36.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bild 1: Fick hjälp av älsklingen att sätta lockläkt och måla

Bild 2: Fasaden mot sjön klar med panel, knutar, foder och tak!

Bild 3: Samma som ovan ur ny vinkel

Bild 4: Detalj fasad med fönster
 
  • 33.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 34.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 35.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 37.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för bilderna och ser fram emot fler. ;-)
 
Tack för kommentar, alltid kul med lite respons!

Har vi bara lite fint väder i helgen så skall det vara ett komplett tak på plats hoppas jag! Det beror lite på om plåtis fått tag på mer plåt eftersom det jag hade inte räckte till hela taket. Bandtäckte ett annat tak här om året på taklyftet som breddades i samband med bygget av nytt badrum Länk: http://www.byggahus.se/forum/badrum/77370-bilder-badrumsrenovering.html Tänkte att det var lika bra att passa på att använda plåten nu eftersom jag hade kvar. Förra gången var det lite längre upp, hade en hakiställning på taket till ballkongen som ligger på andra våningen sett nedifrån, dvs vi lade om taket på tredje våningen och sedan är det en slänt nedanför så i princip är det som 4 våningar upp... Underlättar att inte vara höjdrädd! Bilfogar en bild hur det såg ut den gången
 
  • IMGP4698.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar arta sig riktigt bra,kul att se så mycket energi och ideér spruta fram. Uppdatera med nya bilder när du gör framsteg.
 
Grymt imponerad!!!! Har funderat på att gjuta en badtunna. hur är det med uppvärmning av en betongtunna kontra en vedtunna? Har fått för mig att det tar längre tid att värma en betongtunna......
Var köpte du betongringen? Å framförallt va kostade den?

Snickra på och tack för att du inspirerar oss andra!!!!

/ Manne
 
Tackar!

Har ingen aning om hur skillnaden mellan att värma betongtunna kontra trätunna skiljer sig. Har inte brytt mig om det då jag kommer att ha en vedpanna som skall sköta uppvärmningen. Jag har mest fokuserat på att det skall vara snyggt, fräscht och lätt att hålla rent.
De priser jag fått på ringar, betong, och mobilkran är kanske inte så bra att utgå från då det tack vare kontakter på olika håll är ganska bra. Betongringar 1st diameter 2m, höjd 1,5m och 1st diameter 1m, höjd 0,6m betalade jag 1500kr för. Transport av ringar 1000kr, mobilkran (en kompis som körde) whisky och cola i invigningsbadet. Sen tillkommer grävning, rör, slangar, grus, markisonering, ytongblock till sluttande ryggstöd, fix, fog och kakel, säkert nåt mer för den delen... Jag har lagt projekt badtunna i vinteride och siktar på att ha bastun klar för bad på nyårsafton. Får se hur det går.

Har varit dålig på att uppdatera på sistone, digitalkameran har gett upp så det har inte blivit några bilder...
Bastun är klar utvändigt med tak, skorsdenshuvar, takrännor, ytterdörr, målning etc. Det enda som saknas på utsidan är inklädning av takfoten och dörr till pannrummet för pannan till badtunnan.
På insidan är murningen som kommer att vara synlig under lavarna samt bakom kamin och skorsten slammade. Jag har pusslat och kapat till oregelbunden offerdalsskiffer som skall ligga på golvet. Det ligger där löst nu och skall läggas med frostsäkert fix. 400 lpm Asppanel och 21x70 till lavarna är beställt och kommer förhoppningsvis under veckan.

Skall försöka fixa lite bilder på nuläget och lägga in!
 
Mycket imponerande och kul läsning. Mycket avis!!!
 
Tak är helt klart sedan ett antal veckor, förra helgen monterades takrännor och stuprör och jag har flyttat inomhus.
Har där kommit så pass långt att skiffer till golvet i bastudelen är tillkapat och utlagt löst. Betonggolvet är primat och klart för läggning av skifferstenarna. Får se om läggningen påbörjas i morgon...
Tänkte plocka bort ca 5 stenar i taget, kamma ut fix på både golv och skiffer (skiljer en del i tjocklek) och lägga lite i taget.
Kaminen är provad på plats, en Skoglund & Olsson No 33 från tidigt 1900-tal. Passar riktigt bra till min smak, muren bakom är slammad, vill ha det rustikt och tycker det passar bättre till skiffer än putsat. Även den delen av ytterväggen som är mot slänten som är murad har slammats på insidan och kommer att vara synlig under lavarna.

Bild 1: Det klar taket (med 10l plasthinkar som regnskydd över skorstenshuvarna).

Bild 2: Löst utlagd skiffer i bastudelen. Reglarna på golvet är väggen mellan bastu och relax, där det är öppet kommer en glasdörr att monteras. Fyrkanten som är in i bastudelen kommer att bli en låda under översta laven som skall rymma ett litet kylskåp som byggs in i väggen sett från relaxdelen. På så vis kan man plocka ut kall öl genom väggen!

Bild 3: Den delen som skall bli relax. Har tänkt att det skall rymma några korgstolar.

Bild 4: Kaminen Skoglund & Olsson No 33 från tidigt 1900-tal. Överdelen skall plockas av och ersättas med en låda (troligtvis i rostfritt) med sten- och vattenmagasin. Måste ju vara sjukt försiktig med vatten eftersom det är en gjutjärnskamin.
 
  • 38.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 39.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 40.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 41.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annelie Skoglund
  • Laddar…
Det börjar att lika nåt på insidan i själva bastun. I relaxen har det inte hänt så mycket mer än att elen är färdigdragen och inkopplad. Det som återstår i elväg där är att dra rör till högtalare i taket. Rör är dragna för högtalare under lavarna i bastun. I relaxen kommer det att bli stående panel av ohyvlat virke 4", 5", 6" blandat som monteras med lite glipa och målas med en tonad vit färg.

Skiffergolvet är klart i hela bastun. Ett jobb som krävde både mycket tålamod och slit. Har kört slut på 2st diamatskivor till vinkelslipen och då är golvytan inte mer än14m2, mycket kapande! Jag gjorde av med 80kg fix och drygt 30kg fog.

80% av panelen kom på plats förra söndagen, resten i lördags, skorstenen och ramarna till lavarna kom på plats i går.
I Bastun återstår nu bara att sätta lavarna på plats på ramarna, montera belysning, dörr, salningar och foder till dörr och fönster, svärta kaminen och koppla in den. Målet kvarstår att den skall invigas på nyårsafton...

Bild 1: Skiffergolvet - fogen är nästan helt svart vilket inte syns på bilden, syns lite på putsen där jag inte skrubbat bort det.

Bild 2: Ramar till lavarna sett från dörren. Övre nivån: Längst bort i bild - 180x70cm, mot högra väggen - 170x55cm, närmast 160x70cm. Nedre nivån - 170x45cm

Bild 3: Under den laven som är längst bort i bild syns lådan som skall inrymma kylskåpet. Dörren till kylskåpet kommer att gå jäms med väggen i relaxdelen.

Bild 4: Kaminen och den murade övergången från kaminens ovala rör till skorstens runda inklusive en sotlucka som sitter på vänstra gaveln. Till höger i bild under fönstret syns även luckan för tilluften i ytterväggen.
 
  • 42.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 43.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 44.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 45.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut! Vad är det för fusk med att M ska få en kortare och grundare lave än du att ligga på?! Eller planerar du att offra dig och ligga på den kortare och smalare själv... ;-) Jag väntar på en inbjudan att komma och prova den i mitten slutet på januari.

Själv trasslar man med en massa speciallösningar än hit än dit så det tar lite längre tid, men nu är iaf tak och den krångliga väggen "panelad". Blir jag inte tvärförkyld till imorgon så åker mer panel upp imorgon, men prio 1 är att få upp all färdig hallpanel som finns innan jul. Fick som sagt tråkiga nyheter med bastuaggregatet med leveranstid först den 13-14/1 så det räcker med att jag är klar tills dess med lavar och belysning. Med lite tur hinner ni komma hit och prova vår innan det blir gemensamt test av er. =)

//Rob
 
Det beror väl på vem som är snabbast in i bastun...
Båda ligglavarna är lika breda 70cm men den som är på samma sida som dörren är 20cm kortare (160cm istället för 180cm).

Lita på att det kommer en inbjudan till bastubad och en eller ett par kalla Zeunerts höga kusten direkt ur kylen i relaxen!
 
Haha. Glöm bara inte att M har ngt som du vill ha ibland och därför kan det vara bra att "råka" komma tvåa in i bastun varje gång. =)

Fett nice kommer det att bli iaf! Ser fram emot en inbjudan och lovar att du/ni blir inbjudna hit med för utvärdering/konsumenttest med något gott drickbart till.

//Rob
 
Räkna med att du får den korta laven när du kommer på besök... :)

Har idag stålborstat kaminen och gnuggat in den med spissvärta. Blev som ny! Har även murat fast skorstensröret och kaminen i muren samt proveldat den. Den blev snabbt varm av en liten brasa och strålade på med fin värme så jag fick ta av mössan när jag jobbade med lavarna...

I morrn skall lavarna skruvas på plats på ramarna och förhoppningsvis glasdörren mellan bastu och relax komma på plats. Sen är det bara att elda och köra ett genrep för att se att allt funkar till nyår.
Fick passande nog en motorsåg i julklapp så jag kan såga upp en isvak att ta ett dopp i...
 
Haha säg inte det. Jag räknar med att vara först in igen efter att ha rullat runt i snön/vaken. =)

Glöm bara inte att "bränna ur" bastun innan premärbadet så ni inte råkar få någon obehaglig överaskning doftmässigt eller temperaturmässigt eller liknande.

Rapport efter invigningen förväntas per sms så man slipper sitta och trycka på uppdatera i denna tråden på nyår... =)=)=)

//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.