Var inne på lokala brädgården idag, Skulle ha spik till nya dyckertpickan.
Det är DA dyckert 15 gauge
För 4000st 51mm Senco spik skulle de ha 650 spänn. Tyckte det var lite väl saftigt så jag åkte hem.

Nu är frågan ska spiken kosta 650 pix eller hittar jag billigare nån annanstans.

/ Marta
 
Har du hittat du någon billigare 15 gauge DA-dycker? De där senco spiken är det enda jag har hittat också och det känns lite väl dyrt. Måste ju finnas någon som säljer om inte billiga så åtminstonne mindre svindyra 15 gauge DA?
 
För 650 spänn får man ju både spik & picka på biltema så det måste ju finnas spik för mindre än det tycker man. Jula hade en del spik till puffror såg jag men tyvärr har jag en 16Ga (biltema) så jag har inte koll på 15Ga.
 
Jag ger ca 160:- + moms för 32mm o lika mycket för 50mm dyckert till min dewalt batteri dyckertpistol. Ligger 4000 eller 5000 i ett sånt paket.
 
Hmm det där låter lite väl dyrt. Kanske har det med att de avsedda för en dyckertpistol med vinklat magasin?
Jag har två dyckertpistoler , en för 18 Gauge och en för 16 Gauge .
Biltema har för 16 Gauge (1.6 mm) och Harald Nyborg har 18 Gauge (1.25 mm).
Biltemas kostar 80 kr för 2500 st 50 mm och Nyborg tar 88 kr för 5000 st 40 mm .
(Harald Nyborg har också rostria dyckert 18 Gauge.)

Leta du efter alternativ till Senco, låter väldigt dyrt.
 
  • PB240283.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PB240286.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
15 g DA dyckert är dyra. De är bandade med lim i 34 grader. Du får trösta dig med att du har bra åtkomlighet med det vinklade magasinet och att 15 g dyckert är starka nog att sätta panel med. Du kan beställa från Gunnebo genom din vanliga brädgård. Kanske blir det lite billigare. 4000 st räcker ganska länge.
 
Jag får väl försöka trösta mig med det, men det börjar mer och mer kännas som att det hade varit mer rätt att slå till på en 16 Ga pistol än en 15 Ga...
 
Lyfter tråden...

Jag har köpt 15 ga DA-dyckert från Axminster till mindre än halva priset jmf Senco.
Det ser ut att vara mer lim på Sencospiken, dem från Axminster är lite gulfärgade i spetsänden men inte mer. Vilken roll spelar egentligen detta i praktiken? Sitter Sencospiken kanske så hårt att den inte går att dra ut utan kofot?
 
När du ändå lyfter tråden så kan jag meddela att Sencos 15 Ga DA-dykert inte alls passar till Bostitch N62FNK-2 även om det står att det ska göra det i Sencos katalog (det är tydligen inte 34 graders lutning på det magasinet). Det slutade med att jag köpte Bostitch spik från england, vilket blev ungefär lika dyrt som Senco spik i sverige (frakten stod för det största delen av kostnaden).
 
ottot skrev:
När du ändå lyfter tråden så kan jag meddela att Sencos 15 Ga DA-dykert inte alls passar till Bostitch N62FNK-2 även om det står att det ska göra det i Sencos katalog (det är tydligen inte 34 graders lutning på det magasinet). Det slutade med att jag köpte Bostitch spik från england, vilket blev ungefär lika dyrt som Senco spik i sverige (frakten stod för det största delen av kostnaden).
Var köpte du spiken ifrån i England? Säljer de även vanlig 15 DA-dyckert?
 
Jag köpte mina här, har för mig att dom hade Makita 15 Ga också (om det är vanlig DA-dyckert vet jag inte...).

Vad var det vinkel på dyckerten från axminster? Jag hittade ingen info om det på deras sida.
 
ottot skrev:
Jag köpte mina här, har för mig att dom hade Makita 15 Ga också (om det är vanlig DA-dyckert vet jag inte...).

Vad var det vinkel på dyckerten från axminster? Jag hittade ingen info om det på deras sida.
Tack så mycket! Axminsters är motsvarande den Makita-dyckerten som säljs på siten du länkade till ovan. Jag hittade inte heller någon vettig info på Axminsters sida om vinkel och "stripptyp" men mailade och frågade. Passar nog inte Bostitch tyvärr... Bostitch använder väl en egen sorts T-dyckert i 15 ga? DA-dyckert har till skillnad mot Bostitch 15 ga ett halvrunt platt huvud.

Jag är fortfarande osäker på vitsen med Sencos kraftigare lim... Drar jag lös lister spikade med Axminsterdyckert så är det ändå inte spikens fäste i underlaget som ger sig, det är huvudets fäste i listen. Dvs spiken sitter kvar i underlaget och lämnar ett hål i listen efter sig. Mer fäste i underlaget än så kan väl inte behövas någon gång? Eller är det mer långtidspåfrestningar (spiken kryper ut med tiden eftersom träet rör sig med växlande luftfuktighet?) som på något vis hanteras bättre med mer lim?
 
JPW skrev:
....Axminsters är motsvarande den Makita-dyckerten som säljs på siten du länkade till ovan.
...alltså 34 graders vinkel, 1.8mm diameter och sammanhållna med "tejp".
 
Mikael_L
JPW skrev:
Jag är fortfarande osäker på vitsen med Sencos kraftigare lim... Drar jag lös lister spikade med Axminsterdyckert så är det ändå inte spikens fäste i underlaget som ger sig, det är huvudets fäste i listen. Dvs spiken sitter kvar i underlaget och lämnar ett hål i listen efter sig. Mer fäste i underlaget än så kan väl inte behövas någon gång?
Tja ... utan att egentligen veta .., så tror jag som dig. :)
Oavsett T-dycketfabrikat så har jag inte än varit med om att den släpper ifrån underlaget.
(Men jag har ju inte samma långa erfarenhet som en hantverkare har, då ... ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.