Hej!
Jag är en ung och förvirrad ungdom på 20 år från Stockholm som över allt annat vill flytta till Norrbotten (japp det är sant).

Nu är det så här att jag har hittat ett gammalt hus med en stor tomt och diverse tillhörande byggnader, byn är en spökby vilket innebär att alla som bott där har antingen dött eller flyttat därifrån och jag skulle se det som något "häftigt" att äga en del av området där.

Ibland far tankarna iväg och just nu ligger dom på att bygga om bostadshuset så att det är beboeligt på 2000-tals vis. Jag vill även bygga om det stora förrådet och ladugården och starta ett vandrarhem där.

Husen i byn har stått tomma och osålda sen alla flyttat och dött, den senaste invånaren dog år 2006 då bilderna är tagna.

Ni får gärna ta en titt på annonsen och säga om jag är ung och dum eller inte.
Se gärna priset och taxeringsvärdet, betyder det att jag kan bjuda en rekordlåg summa för allt?

Jag har ju självklart föräldrar som kan lite om hus och sånt men experterna kanske finns här? :)

Här är länken till annonsen: http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3IIBQL3C2CLUEC6P
 
Taxeringsvärde på 7000 spänn för en gård med 264 ha mark varav 96 är skog? Kan det verkligen stämma, eller räknar man bara byggnaderna? Begärt pris på 890 000 är väl egentligen för marken, husen kommer på köpet. :)

Nog för att jag när en dröm om att äga en massa mark (sambon förstår inte varför och jag har svårt att förklara) men jag skulle nog inte kunna se hur jag skulle kunna försöja mig i Paittasjärvi. Undrar just hur underlaget för ett vandrarhem kan se ut. Finns det något som drar dit folk året om?
 
Att det är skogen som kostar så mycket tror jag också men det står också Enligt överenskommelse, betyder det att man kan gå mycket lägre eller betyder det bara högre?

Det jag kan tänka mig drar folk dit (kanske inte året om) är närheten till Finland och Norge, Treriksröset, midnattssolen, norrsken m.m.
Det finns även en sjö bredvid där man kanske kan hyra ut skidor eller skridskor eller liknande, sen finns det ett berg dit man kan göra utflykter och få utsikt över hela Karesuando.

Hur mycket bilar som kör på den vägen vet jag inte men man kunde även satsa på en restaurang för t.ex. lastbilsförare som är på väg till/från Finland och Norge.
Men självklart måste man kunna erbjuda någonting speciellt för att locka dit folk.
 
Bud kan man alltid lägga men om man får köpa är en annan sak. Jag har dålig koll på vad mark i de trakterna anses vara värd. Är du ensam köpare är det klart att du kan lägga ett lägre bud.

Visst kan det gå att få lönsamhet men jag skulle tro att det kommer att ta tid. Om det är den avkrok och världs ände som det ser ut att vara när man kikar på kartan kan det ju vara en utmaning att få folk att ta sig dit. :)

Kanske går det att göra en peng på skogen, eller arrangera jaktresor? Konstigt att det inte står något om inventerad virkesmäng eller att marken säljs efter avverkning som verkar vara brukligt.
 
Ja, man undrar ju vad dom säger om man bjuder yttepyttelite och man är ensam köpare, men jag tror faktiskt att jag isåfall kunde vara ensam köpare eftersom hela byn stått osåld i så många år.

Tja, är man t.ex. i Haparanda och vill åka norrut och de väljer att åka dit på den svenska sidan istället för den finska så måste dom göra rakt igenom byn.
Det är alltså 3 mil söder om Karesuando och tyvärr har jag inte varit så långt norrut än så jag vet inte hur mycket folk som frodas där.
Men generellt kan man ju säga att målet är att locka ännu fler till Norrbotten.

Mina föräldrar sa också att man kanske kunde tjäna en peng på skogen, det är ju inte precis som att jag skulle behöva all den skogen.
Grannbyn Kuttainen ska även vara en gammal jordbruksby där man håller på med renar och att man har en delikatessfabrik där som kanske kan vara något att visa för turister.
 
Jag vill inte på något viss krossa dina drömmar om vägkrog, men jag såg att E8 går på andra sidan gränsen vilket innebär att väg 99 eller 400 (den verkar heta olika på olika kartor) troligen inte är jättetrafikerad av långtradartransporter.

Ska du kunna leva på stället gäller att du kan betala räntorna på lånen. Kolla upp vad du kan få på kort sikt av skogen. Sedan gäller det att få dit folk som är beredda att betala mycket för något. Äventyr eller jaktresor tror jag är en väg. Fiske? Skiduthyrning har för små marginaler och jag har svårt att se varför jag skulle åka till Paittasjärvi för att åka på längsen.
 
Och missförstå mig rätt, jag tycker inte att du är ung och dum. Inser man bara att det ligger mycket jobb framför en så är det bara att köra på. :)
 
Ja, tack för svaret!
Jag ska fundera vidare på det, kanske var det ödet som drog mig till byn.

Jag snubblade faktiskt in på Wikipedia och Kiruna kommun för några veckor sen och det fanns lite länkar med info om byar och kom då till Paittasjärvi, jag läste att byn var en spökby och att det fanns en länk till Expressen där dom skrev om sitt besök dit och nu några veckor efter det så är ett hus i byn till salu :)
 
Kör hårt!
Gott om plats och inga grannar som stör. Helt perfekt. Snö kommer du ha från mitten på Augusti till slutet av Juli ungefär. Sommartid hinner väl isen lagom smälta tills snön återkommer....

Fast det är bra att det är mycket snö...något dagsljus är bara att glömma 6 månader om året och andra halvan kan du glömma att få någon sömn för då står solen i zenit dygnet runt...

Snöskoter är bra att ha...problemet är väl att tanken är tom när man kommer hem efter besök på macken 34 mil bort.


Fast 264 ha mark för 890.000 spänn är gratis för allt i världen. En garageuppfart i Solna kostar mer.

Kul idé! Men ska jag vara ärlig så är det nog inget kul när lappsjukan sätter in.

Nog för att jag förespråkar landsbygd men....där någonstans går min gräns.
 
Spontant så är du ung och dum :).

Priset du betalar är för skogen, och jag tror inte att prutmånen är så där jättestor. Skog har alltid ett värde. Byggnaderna får du på köpet.

Det kommer vara väldigt mörkt och ensamt där uppe, slitsamt med att rusta upp eftersom det är en bra bit allt skall köras. Karesuando, som väl är närmaste livsmedelsbutik, har du 4 mil till, och mer specialvaror blir till att åka till Kiruna eller Pajala för att hämta. Sådant som bredband, mobiltelefoner och kollektivtrafik finns inte där.

Arbetsmarknaden är väl noll och intet, men det går kanske att leva på skogen, jakt och fiske. Hade du varit 10-15 år äldre, med livserfarenhet, så hade jag tyckt att det var något som kanske kunde funka om man verkligen vill. Nu tycker jag att du skall fundera ett par gånger till om du verkligen vill bo en bra bit norr om polcirkeln, i det som med fog kan kallas "mitt ute i ingenstans".
 
Jag kan lägga till lite. På sommaren, då det är oerhört fint där, kanske det passerar tio bilar om dagen på den där vägen. På vintern kan det vara dagar mellan varje bil, och då är det som regel snöplogen eller någon transport med renar som ska till slakt.

Posten lär ha veckoutdelning där, dvs en gång i veckan kommer den. Men man slipper garanterat reklamblad från allsköns kedjor som vill att man skall spendera pengarna hos dem. Radiotjänst lär inte ha särskilt täta kontroller av TV-avgiften och Jehovas kommer inte heller att knacka på alltför ofta.

Jag tror att man måste vara segare än seg för att överleva där.
 
Swetrot skrev:
Sådant som bredband, mobiltelefoner och kollektivtrafik finns inte där.
App app app! Missade du mobilmasten precis bakom ena huset? :)

3IIBQL3C2CLUEC6P_3IT3S9KNU667S6PI_____resize_s_800_0.JPG
 
Redigerat:
Ja, den missade jag. Det kanske rent av finns ett arrendekontrakt för den som renderar några kronor om året.

Den där vägen är väldigt glest trafkerad, eftersom de flesta föredrar att åka på den finska sidan. Däremot har ju försvaret en häftig radarstation i området (i berget i Karesuando) så kanske är det därför man byggt mobilnät där. (Jag har lite koll på området, brorsans fjälla är från Pajala och de brukar berätta en del om hur livet ser ut där uppe).
 
Swetrot skrev:
Spontant så är du ung och dum :).

Priset du betalar är för skogen, och jag tror inte att prutmånen är så där jättestor. Skog har alltid ett värde. Byggnaderna får du på köpet.

Det kommer vara väldigt mörkt och ensamt där uppe, slitsamt med att rusta upp eftersom det är en bra bit allt skall köras. Karesuando, som väl är närmaste livsmedelsbutik, har du 4 mil till, och mer specialvaror blir till att åka till Kiruna eller Pajala för att hämta. Sådant som bredband, mobiltelefoner och kollektivtrafik finns inte där.

Arbetsmarknaden är väl noll och intet, men det går kanske att leva på skogen, jakt och fiske. Hade du varit 10-15 år äldre, med livserfarenhet, så hade jag tyckt att det var något som kanske kunde funka om man verkligen vill. Nu tycker jag att du skall fundera ett par gånger till om du verkligen vill bo en bra bit norr om polcirkeln, i det som med fog kan kallas "mitt ute i ingenstans".
Tack för att du tog dig tid att skriva lite om hur det ser ut där:
Om det är såpass lite trafik längs den vägen som du säger, ja då blir det nog svårt att få det lönsamt.
Det finns iofs en ICA-butik lite närmare i byn Kuttainen och kollektivtrafik till Paittasjärvi finns, två bussturer per vardag efter kl 16 samt tidigare turer om man kliver av vid Suijavaara vägskäl och går 2km men självklart ska ju jag ha bil om jag skulle bo där.

Eftersom jag aldrig har varit i Karesuando så vet jag inte hur mobiltäckningen är där men någon måste ju använda mobil där och då är nog Telia första kandidat för att det ska funka, sen vet jag inte hur lång täckning varje mast har men det är som sagt 3-4 mil därifrån.
 
Om jag får fortsätta vara lite negativ så bor det c:a 1000 personer i hela Karesuando församling enligt SCB. Utanför själva Karesuando och Kuittainen torde det inte finns så många alls. Det finns iofs folk på den finska sidan också.

Pratar du finska? Det är mycket gångbart språk där uppe, alla pratar inte svenska.

Ett tips är att leta reda på något vandrarhem där uppe och åk upp en vecka eller två nu när det är som mörkast. Känn efter hur det är att bara försöka vara där, åk runt och titta lite på vad som finns, försök bilda dig en uppfattning om husets skick. Har det stått tomt och öde i ett par år kan vad som helst ha hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.