Hej
Ska till med att ta bort kutterspånsisolering på vind och ersätta med ngn form av lösull.(ekofiber eller mineralull).
Huset byggt av lättbtg och med gjutet vindsbjälklag.
Den enda håltagning som finns mellan övervåning och vinden är exp.kärlshål ca 20 mm i övrigt tätt.
Tror ni att man måste ha diffspärr under isoleringen ?
(tänker ta bort kutterspånet eftersom jag ska byta ett antal eternitkanaler från bad och kök till spiro istället. Dessa ligger nedbäddade och söndertrampade i spånet)
Frågan var alltså. Diffspärr eller inte ??
/ MVH LOB
 
Det där är svårt o säga.. kolla vad du har för luftfuktighet samt temp på vinden i dag... beror vissligen också på vad det är för väder o temp utomhus..

en fråga också.. har du varm eller kall skorsten?
ser du några tecken på fuktskador i dag? möggel osv?

Om du kör med miniralull skulle i allfall jag köra med diffspärr (vilket aldrig är fel)... ekofiber skulle jag överväga att inte ta det.. beroende på luftfukigheten & om man ser några tecken på möggel...
 
Lob: Hur har du tänkt dig ta bort spånet? Är i samma sits och funderar lite på hur jag ska få ut det från vinden.
Tanken är att jag ska elda upp det när det väl kommit ut på tomten
 
Hej
Varit borta ett tag. Jag ser inga tecken på fukt på vinden nu. Det är nog Ekofiber som är aktuellt för det finns en firma i grannbyn som arbetar med det. Ska försöka ta mig upp på vinden och lägga dit en hygrometer en "fuktig" period. Kan ju ge en liten fingervisning kanske.

Angående hur jag ska få bort spånet så har jag inte kommit så långt än.  Men det handlar väl om ca 30 kbm så någon form av sug ska väl till. Sedan blir det väl kanske ett ännu större problem att bli av med spånet.(dessutom har man tillsatt osläckt kalk i spånet för att hålla bort ohyra så det är vidrigt att vara i dammet.)
Ska kolla vidare på detta.

Gott nytt år/ LOB

ps: Jag har "ganska" varm skorsten stora delar av året-braskamin. Dock inte så varm som när huset gick på olja. Då var det knappt nödvändigt att använda elementen för skorstenen var så varm(för att inte tala om pannan). Götaverken kokspanna årsmod 52 ombyggd till olja. Årlig förbr. ca 6 kbm olja. Detta hus är nog en av de största orskerna till växthuseffekten. ds
 
Hejsan..

låter ju riktigt bra för dig tycker jag.. Kolla med Ekofiber, du kan kasnke låna/hyra en sug/blås av dom.. om du ändå ska byta.. dom brukar ju blåsa ut lösullen då borde dom också kunna suga ut spånet tycker jag..

När jag kommer att tillägsisolera min vind så kommer jag nog också använda Ekofiber..

Glöm inte att ha skorstenen varm bara.. Det är nyckeln i det hela.. Ventelation i all ära.. men med en varm skorsten får man ett naturligt luft cirkulation på vinden (även i huset) vilket gör att fukten torkar ut eller venteleras bort.. :D

tror många hus kommer möggla bort i o med att många skrotar oljepannan och sätter in Bergvärme i stället.. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.