;D ;D ;D​

Tänk vad livets glädjeämnen förändras - just nu är lyckan total över att vi igår äntligen kunde tända första brasan i köksspisen! Och det funkade - rök inte in någonstans, inget började brinna som inte skulle brinna, och det blev t.o.m. varmt!

Detta måste vara något av det viktigaste med att flytta in i gammalt hus, eller hus över huvudtaget, - man lär sig verkligen uppskatta sånt som tidigare var självklart.

Tänk sen nästa år då, när vi (förhoppningsvis) har ett sprillans nytt badrum, som man når inifrån huset, med golvvärme, badkar och tvättstuga - det är ju nästan för mycket!  :surprised:
 
Grattis!

Det fugerar fortfarande bra? Jag har lite frågor om det här med rör.

Hade ni inga bjälkar som låg för när stocken? Det har nämligen vi, och därför uteslutit rör. Men nu har jag hört att i vissa kommuner säger de att man, om man sätter in rör, inte kanalen behöver vara 10cm från bjälkar.

Upplever ni att ni förlorar mycket värme av murstocken, alltså att rörisoleringen isolerar "bort" värme som annars hade funnits i murstocken?

Dessutom undrar jag hur många kanaler som ni satt rör i, och hur stora de kanalerna har varit ifrån början, och på vilken prisnivå man hamnar?

Jättetacksam för svar!

Vänligen
Marie
 
Tackar som frågar, det funkar jättebra. Nu har vi dessutom en 100-150-årig, tvåvånings norsk etagekamin som vi eldar i också. Så det blir en brasa i köksspisen och en i kaminen varje morgon, och sedan ganska kontinuerligt från det att vi kommer hem tills vi ska gå och lägga oss. Det blir varmt och skönt.

Nu fick vi eldningsförbud omedelbart när vi flyttade in, så vi har inte så mycket att jämföra med, men vi går säkert miste om en del extravärme från murstocken (särskilt på kallvinden och i grunden). Men eftersom det enda andra alternativet var att riva hela den 200-åriga murstocken och konstruera en ny, så tyckte vi ändå att detta var bättre... Men hade vi kunnat glidgjuta hade vi nog gjort det istället, men då ska det vara en jämn, rak pipa såvitt jag förstår.

Några alltför nära bjälkar hade vi som tur var inte. Men prata med sotarn du, man får ju ändå värmeisolerande material mellan rören och murstocken... Vår murare menade att det inte borde vara några problem att ha trä intill murstocken när rören och värmeisoleringen väl är på plats, men det är ju alltid sotaren som bestämmer.

Vi drog ganska mycket rör, eftersom vi tyckte det var smart att redan nu dra in rör i rum där vi kanske vill ha någon eldstad i framtiden (det är svårt att lägga till extra sen). Så vi drog tre rör genom 2,5 våningar, plus ett rör genom 1,5 våning (vet inte riktigt vad det blir i meter, men huset är ganska högt.) Murstocken är av modellen en enda jättekanal längst upp, som sedan delar sig i fem (nu fyra) mindre kanaler.

Rören, värmeisoleringen och jobbet (att knacka hål på muren på flera ställen, rensa bort kajbon o sot, dra alla rören, ansluta till vedspisen, mura igen en eldstad som inte ska användas + lite annat smått o gott) gick på 35 000:- En del pengar förstås, men nu kan vi å andra sidan elda, och murarn var duktig.
 
Så ni kör med kamin och köksspis som enda värmekällor? Var i landet har ni huset och hur många gånger/dag måste ni elda? Nyfiken i en strut :)
 
Tack!  :)

I morgonbitti ska jag ringa sotaren och fråga om det är okej att dra rör. Hoppas verkligen det eftersom vi annars måste riva och göra ny.

Sara: Hur lång tid tog det att få ordning på eran skorsten?

Vi har vedspis och bakugn i köket, samt en kakelugn på nedervåningen. Uppe har vi en rörspis. Räcker detta eller borde vi ha en till eldstad på övervåningen?

Vi har även funderat på en luftvärmepump som komplement.

Marie

Glömde en sak: Hur fungerar det med rör och bakugn? Fugerar det överhuvudtaget?

 
KJE: En annan Sara nyper tråden... Vi har ett torp i Mälardalen och har värmt det helt på en kakelugn (2 brasor/dag) och vedspis någon gång emellanåt ända tills i söndags. Det har inte varit under 17 grader då, någonsin. Bara element i badrummet... :) Vi har inte måstat sätta in rör, vilket ju ger en ohyggligt bra effekt på övervåningen... Muren värmer båda rummen där uppe. Vi hoppas så att vi slipper det, jag älskar att lura vattenfall på slantarna!
 
Där ser man, trodde inte att det fungerade så bra.
 
AJ AJ!.......nu blev jag lite deppad.....har 9 pipor somär otäta......tänkte dom skulle dras...men...men det går ju tydligen inte(har inte kollat än)men skulle tro att dom inte är raka...eftersom jag har 4 pipor i varje skorsten som går lite varstans.
vart i landet bor ni.vilken firma anlitade ni?
Tacksam för svar.
 
Pratade precis med sotaren, 10cm även för rör! :(

Så det blir nog till att plocka ner och sätta upp igen... :-/

Marie
 
Kanske var lite otydlig - vi värmer inte huset bara med veden, utan har direktverkande el också. Vi elementen inställda så att när det är kallt håller de tempen i köket på ungefär 16-17 grader när man kommer ner på morgonen. När vi eldat en liten stund är vi snart uppe i 18-19, och om man vill kan man få upp vämen i 22. Gjutjärnskaminen är bra på att bli varm snabbt, och den är vansinnigt snygg, men den håller inte värmen så länge efter att man slutat elda. Vedspisen magasinerar värmen ganska bra, särskilt efter att vi fyllde ugnsluckan med tegelstenar - när brasan brunnit ut skjuter vi spjället och öppnar ugnsluckan. Då har man rejäl strålningsvärme därifrån någon timme till. Och sen kickar elementen igång igen.


Om jag har förstått det hela rätt så ska det som sagt vara ganska raka och jämntjocka pipor om man ska glidgjuta. Annars är det nog rör som gäller, om det inte går att lappa och laga förstås. Men börja med att ta dit en bra murare - "vår" diskuterade alla möjliga lösningar, inte minst var han noga med att vi verkligen skulle ha bestämt oss för hur vi vill lösa uppvärmningen i framtiden, så att vi skulle ha in rätt dimension och antal rör redan nu.

Tyvärr tog allt ganska lång tid, 2-3 månader från första till andra provtryckningen. Bra hantverkare är väl efterfrågade...

Vi bor i södra Värmland, jag kan förmedla kontakt med firman om någon vill.
 
Hmmm södra värmland......var?...hammarö här.men flyttar snart till 'nya'' huset....i Väse
Skulle gärna vilja veta namnet på firman
..tack
 
Har skickat meddelande direkt till dig Dan1!
 
Det är väl lika bra att fortsätta att fråga på här......vem vet nåt /har erfarenhet av/om luftvärmepumpar?...även om jag nu får igång alla kakelungnar o spisar (har även elelement) så ska vi skaffa en eller flera luftvärmepumpar men det finns ju en uppsjö!
panasonic o sanyo ska va bra  har jag hört.   huset är på över 200m2 men med ganska öppen planlösning i 2 plan. (sätter även in frågan i ''värme'')

Tacksam för många svar o idéer
 
Å, snälla! Skulle inte jag också kunna får firmans namn. Bor i Dalsland. Jag har letat och letat men hittar ingen som verkar kunna detta bra!

Marie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.