Flyttade in i nybyggt trähus i halvårskiftet Juni-Juli och torksprickor i väggar och vid platsmålade lister har nu börjat visa sig sedan någon månad tillbaka. Värmer upp med fjärrvärme och har FTX vilket ger rätt torr innemiljö som antagligen lär toppa i januari februari kan jag tänka.

Antar att det är latex fog och övermålning som gäller (jag har valt bort allt vad tapeter heter till att börja med just med tanke på att torksprickor brukar komma rätt fort). Det verkade som om marin-latex var den som var mest flexibel.

Ska man fylla sprickorna när de är som störst eller ska man vänta tills de dragit ihop sig igen halvvägs (tänker att fogen klarar både en viss töjning och en viss ihoppressning)?

Kan man göra det redan efter en säsong eller är det bättre att vänta några säsonger? Kommer det nya sprickor ifall man gör det första säsongen?

Skulle helst vilja göra det så snart som möjligt då jag vill få upp diverse bokhyllor på vissa ställen där jag har sprickor.

De största sprickorn är ca 4mm breda.
 
Redigerat:
Ingen som låter åtgärda torksprickor i nybyggda hus eller är det ingen som får dem mer än jag? :)
 
Jag har fått dom och kom underfund med att det enda som hjälper är microlit. Målaren spacklade om väggar och tak två gångar innan vi bestämde att nu kör vi microlit över hela sk-ten. Tyvärr hann vi inte få upp microlit i sovrummet så det ser ut som det gör... Ska ta det "när jag får tid" :)
 
Du menar att microliten klarar av att hålla emot?

Anledningen att jag valde bort microlit var att jag inte trodde det skulle hålla emot torksprickor ändå och mest göra det svårare att reparera ifall ungarna slog ett hack i en vägg.

Att spackla med vanligt spackel kan jag fårstå inte hjälper, vet du om målarn din lade i mjukfog (det är bara i hörnen det spricker, iallfall åt mig) och det sket sig ändå?
 
Om det bara är i hörnorna ska du vara glad. Det är nog oundvikligt. Dom sprickorna får du nog bättra på 1 eller 2 gånger första året innan dom slutar röra sig. Så var det i min tillbyggnad på gamla kåken. Den nya kåken kommer sprickorna mitt på väggar och tak varför jag monterade microlit.
 
Men sattes det ingen remsa?
 
Inte i hörnen tror jag men däremot i övriga gipsskarvar (tror jag, jag måste gå tillbaka och se om jag har några foton mellan spackling och första strykning)
 
5.2 racing skrev:
Men sattes det ingen remsa?
Menar du mellan gipsen så jo, självklart.
 
Hmm nu är jag inte med?

Remsorna mellan gipsen spricker åt dig men inte microliten?
 
Han menar nog att det sprack så då satte han microlite överallt istället å då blev han av med dom... har du väv behövs inga remsor, du kan även spackla på väven (micron) om du får några märken kan vara lite knepig att hänga dock men bara du får första rak så är det lungt!
spricker det bara i hörnen så dra på lite mer latex fog å måla över, ofta beror det på att det är för "dåligt" gipsat som det spricker är det som du har ca 4mm springa så är det för mycket för att det inte ska spricka...
 
Trådskaparen kanske ska förklara en gång för alla vart det har spruckit, och även vilka metoder som använts från början...
 
Nu är det inte jag som är trådstartare men mina väggar sprack, trots remsor, ja. Däremot klarar microliten att hålla emot. Iof så har ju microliten kommit på senare vilket mildrar eftersom rörelserna blir mindre med tiden men jag ville vara säker.
Både gipsskarvar i tak och väggar sprack. (inte alla förstås men på några ställen)
Anledningen i mitt fall gissar jag kan bero på en fuktig vår med en smällvarm sommar, det blev nästan 50' inne i huset när dom stora fönstren var monterade. Dåligt gipsat tror jag inte det är. Vet inte om det faktum att jag har OSB bakom gipsen kan vara en orsak också eftersom den har en tendens att röra sig mer än plywood.

Skarv mellan vägg och tak har det spruckit men det är väl nästan sånt man får räkna med. Målarfog och en vända till med färgen efter en tid bör väl nästan planeras i förväg...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.