Jag är på väg att riva en gammal halvrutten sommarstuga och bygga en ny. Isoleringen lägger kommunen på deponi om jag kör dit den.
Min tanke blir då återanvändning som markisolering utanför betongplattan. Dvs. att lägga 25-30cm vägg/ bjälklagsisolering + en plast över och sedan återfylla.
Detta skulle ge återanvändning istället för deponi och jag skulle spara lite pengar vid bygget. Tjockleken på markisoleringen med den återanvända isoleringen beror på att den ju inte är lika kompakt som normal markisolering och alltså kommer att pressas samman.
Synpunkter??
 
varför inte använda den i din nya stuga som innerväggsisolering?
Markisolering nää..hh
Eller nån granne som behöver lite på vinden(ge bort eller sälja för en lillen vid tillfälle

Mvh
 
I
Absolut inte använda väggisolering som markisolering. Den tål inte tryck och sjunker därför ihop till någon centimeter i tjocklek vid påläggning av jord m.m. Därmed bortgår luften ur mineralullen (som är det som isolerar, eftersom luft är en dålig värmeledare).

I praktiken gör då den mineralullen ingen nytta, men har skapat jobb att lägga ut och invaggar dig i falsk tro att du har bättre markisolering än vad du i själva verket har.
________________
Byggaren
 
Den gamla isoleringen har varit ganska angripen av möss och allehanda insekter så i några väggar vill jag inte ha den.
Om den sjunker ihop till 8-10cm med plast på från att ha lagts ut som 25-30cm borde ge en hygglig markisolering - bättre än ingen.
 
Hej

Skall du isolera utanför betongplattan skall du använda XPS-isolering.
XPS är en extruderad (blå eller rosa)cellplast(som till skillnad mot EPS expanderad (vit)) har slutna celler och tål den tuffa miljön i marken. XPX kan endast ta upp 2-3 volymprocent fukt och tål
höga tryck.
Skulle du lägga vanlig mineralull som markisolering så gör du arbetet helt i onödan eftersom densamma snart skulle bli genomfuktig och ha noll verkan.
 
Redigerat:
Hej elle10!
Ja cellplast/ motsvarande är ju bäst. Min tanke var att återanvända. Fukten, just som Du nämner, och kvarvarande efefkt är ju frågan. Som jag skrev hade jag tänkt lägga en byggplast över mineralullen.
Din tanke om fukt instämmer jag helt i för jag har frågat mig genom, som byggnadsing., åren hur s.k. mineralullsskivor som blir fulla av vatten kan ge någon isoleringseffekt alls. Men de är ju godkända!!
 
Hej igen scenic46.
Vi får nog ta detta lite pedagogiskt så att du kommer till ett bra beslut.
1.Återanvända lätt Mineralullsisolering (avsedd att monteras mellan träreglar/balkar) i torr miljö. Stora krav ställs på byggaren att hålla koll på fukthalten i samtliga ingående material i byggprocessen. Denna lätta Mineralull är avsedd endast enligt beskrivning ovan.
Återvinning: Glasull kan återvinnas: en tillverkare finns i Sverige och de kan återvinna materialet i sin process. Stenull kan du nog inte skicka tillbaka till tillverkaren.
2.Markisolering. Ovanstående lätta Mineralull är inte avsedd eller godkänd av tillverkaren att användas i markmiljön. Förr användes sk Elefantmatta, en stenull med 140-150kg densitet som markisolering. Eftersom exgtruderad cellplast har kommit på marknaden så har Elefantmattan i stort sett försvunnit som markisolering eftersom denna tar upp fukt och
efter lång tid i mark blir helt fuktbemängd och därmed värdelös som markisolering.
Din tanke att ett lager byggplast skulle skydda din väggisolering i markmiljön håller inte eftersom fukten kommer från alla håll i marken. Spola detta helt eftersom det arbete du isåfall lägger ner kommer att vara helt i onödan. Vill du ha markisolering använd XPS.
Ps. var ligger huset? det finns en blåsentreprenör i Svenljunga som river upp gammal
mineralull till lösull. De kommer nog gärna och hämtar hos dig/?
 
Staffans2000
Summan av kardemumman: DET FUNGERAR INTE!!!!!!!!!!!

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.