Mäster skrev:
Men alla branscher har utgifter, tyckte bara det var märkligt att det skulle gnällas på att man tar 300-350 i timmen som bäst, och få det att gå runt ,
300-400 i timmen tycker jag är väldigt bra pris! Jag vet vad min arbetsgivare betalar för mig i timmen och det är betydligt mer! Det e ju inte bara lön och material utan även arbetsgivaravgifter, pension, sjukersättning etc etc och sen ska man ju förhoppningsvis gå med vinst oxå! Det missunar jag inte heller dem som ska bygga vårt hus.

Dilemmat ligger ju i att när jag sitter hos frissan så har jag koll på hur hon/han spenderar mina pengar. Har inte den möjligheten eller kunskapen när det gäller byggare samt att man inte längre vågar lita på att de inte försöker blåsa en (om man låter dem arbeta på timmar).

För att komma runt det problemet försöker man istället få ett fast pris och det är just dessa fasta priser som är så svåra är bedömma och jämföra. Flera av entreprenörerna som vi tackat nej till har sagt att det ofta blir kostnader som tillkommer när man väljer de som är billigare. Mitt svar är: hur vet jag att inte ni kommer försöka med samma sak bara för att jag betalar er 200tkr mer? Svaret: så jobbar inte vi. Nehe, men det säger ju alla...även de som är billigare. Förresten billigt?? Är det billigt att betala 600tkr för hela jobbet? Om de tar 350kr/tim så blir det ju 1714 arbetstimmar vilket motsvarar 2 personer som jobbar heltid i nästan 5 och en halv månad!... det är som sagt prefab och inte lösvirke vi snackar om!
 
Det varierar väldigt hur mycket jobb det är på ett hus, även inom prefab, 1-plan ? 2-plan,
400 t är inte ovanligt, på ett inte så märkvärdigt hus,
Och jag skulle vilja ha mer tid på mig, det är roligare att bygga bra än fort..
Och vi går bara på fast pris, tillkommer gör ändringar som önskas under resans gång...
 
Fastpris är ju litet knepigt - någonstans i bakgrunden har entreprenören/hantverkaren sin kalkyl...
Skulle ha nya köket klinkrat och hade svårt att hitta någon som hade tid de närmsta månaderna. Lade ut det på spikifoten.se och fick ett halvdussin offerter. Sorterade bort de som verkade fiffel och båg och tog den billigaste av den som föreföll någorlunda seriösa.
Det visade sig att att det pris han hade offererat baserade sig på att han skulle hinna med två jobb på en dag. Han började på morgonen med själva plattsättningen hos oss. Det blev riktigt bra, jämnt och fint. Sedan drog han iväg och satte plattorna hos den andra kunden. Vid fyra på eftermiddagen kom han tillbaka för att foga men då var det bråttom, han skulle ju hinna foga på det andra stället också innan tanten väntade med middan...så det blev inte så bra. Där har jag fått foga om en del själv, ingen rocket science och enklare än att bråka med plattsättaren om golvets eventuella böjstyvhet...
Man får vad man betalar för, är läxan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.