1:260 - Osåld
1:261 - Osåld
1:262 - Osåld
1:263 -
1:264 -
1:265 -
1:266 - Hjertstedt - Intresserad
1:267 -
1:268 -
1:269 -Göransson - Inresserad - inflyttning mars 09
1:270 - Ahldén - Intresserad
1:271 - Forsgard Mimer - Intresserad inflytt prel juni 09
1:272 - Berggren - Intresserad - inflyttning mars 09
1:273 - Niklas - Intresserad
1:274 -
1:275 -
1:276 -
1:277 - Kronevik/Jakobsson - intresserade, inflytt maj 09
1:278 -Castman - intresserade
1:279 - Eklöf - Iintresserade
1:280 - Pierre - Inflyttad
1:281 - ? - Inflyttad
1:282 - Osåld
1:283 - Osåld
1:284 -
1:285 -

Dock en fundering, den "rulle" som sticker upp vid varje tomt, är inte det fiber som redan är dragen?Har för mig att det står något om "opto" på kabeln.

Såg idag att det kommit upp en tidningsbrevlåda på Sävsångarevägen, snart lyser det väl hemtrevligt i fönstrena till de först inflyttade :)
 
Redigerat:
1:260 - Osåld
1:261 - Osåld
1:262 - Osåld
1:263 -
1:264 -
1:265 -
1:266 - Hjertstedt - Intresserad
1:267 - Ritzman - Intresserad
1:268 -
1:269 -Göransson - Inresserad - inflyttning mars 09
1:270 - Ahldén - Intresserad
1:271 - Forsgard Mimer - Intresserad inflytt prel juni 09
1:272 - Berggren - Intresserad - inflyttning mars 09
1:273 - Niklas - Intresserad
1:274 -
1:275 -
1:276 -
1:277 - Kronevik/Jakobsson - intresserade, inflytt maj 09
1:278 -Castman - intresserade
1:279 - Eklöf - Iintresserade
1:280 - Pierre - Inflyttad
1:281 - ? - Inflyttad
1:282 - Osåld
1:283 - Osåld
1:284 -
1:285 -

Det stämmer att det är Fiber framdraget till fastigheterna i rullen som du nämner. Det är Telias rulle. Tekniska Verken valde att inte lägga fiber i området eftersom Telia fått avtal på alla husen längst in i området: "Radhuset". Dessutom lockade Telia med 0:- i anslutningsavgift vilket gjorde att Tekniska Verken inte kände att de kunde konkurrera. Vi med kommunala tomter åkte liksom med på ett bananskal vad jag förstår.

Jag pratade med Tekniska Verken i förra veckan och då lovade Lotta Cull att kontrollera möjligheterna för dem att ansluta oss till det nydragna "Sparvsångsnätet". Hon förstod ju oxå att förutsättningarna ändrats en hel del för oss som slutkunder. Pratade återigen med henne idag och det verkade inte helt omöjligt... Kostnaden och tillvägagångssättet skulle dock kontrolleras - svar inom kort.

Med Tekniska Verken menar jag Utsikt.

Ha det bra!

//Robert Aldén
 
En liten notering bara. Det är inte någon fiber dragen. Det är bara lagt ett tomrör fram till varje tomt som sedan Telia´s entreprenör kommer ut och drar kabel i. Detta ska de visst ha 15000 kr för! Man får dock själv se till så att rullen grävs ner på den egna tomten och fram till huset där den ska in i kåken. Rena ocker priset. Nu ska ju jag egentligen inte klaga då jag är en av de lyckliga som fått detta kostnadsfritt, men det har för den saken inte skett problemfritt. Har ju varit i kontakt med Lkpk Kommuns IT tidigare och Fredrik Erikssson som jag pratade med där och han tyckte det var för jävligt att inte kommunen hade förberett för stadsnätet här ute!
 
Ok, då hänger jag med. Att gräva ner pengar i marken genom att lägga fiber som man inte vet om man får anslutning på verkar osunt. Men så länge det kostade gratis att ansluta sig kanske det var klokt...
 
Hej alla...

Har idag pratat med Anna Rydmark på Utsikt. Enligt henne ser det "ljust ut" avseende bredband till oss från Utsikts nät. De ska försöka producera ett svar idag eller i morgon. Deras målsättning är att kostnaden ska ligga under Telia för att de ska vara konkurrenskraftiga - vilket givetvis är till vår fördel.

Ha en bra dag!

Mvh

//Robert Aldén
 
Hur går det med svar från utsikt? Har de sagt något mer?
 
Idag damp det ned en offert från Utsikt hos oss, har ni andra också fått ett erbjudande?

Vi har valt att tackat ja.

Ang. huset
Äntligen har det blivit vägg och tak på huset, så nu känns det hela lite mer på riktigt...
 
Hur såg erbjudandet ut från Utsikt?
 
Hallå

Jag prata med Anna Rydmark, erbjudandet om 0 kr i startavgiften från Utsikt för tjänsten kommer att förlängas (står att det gäller till 2008-12-31, normalpris 1000 kr).

Anslutningsavgift till tjänsteleverantör för bredband och telefon har normalt varit 0 kr om man täknar avtal om 12 mån eller längre (Gäller åtminståne ePhone), kommer förhoppningsvis vara så äver i framtiden.

Summa sumarum, erbjudandet är något mer attraktivt än vad man kan skönja på pappret.

/Emil
 
Vi har också fått erbjudanden. Är i grund och botten ett mycket bra erbjudande om man jämför med Telias 15000 kr! Själva har vi ju haft lyckan att trots enorma strul få vår installation helt gratis av Telia så att ansluta oss till Stadsnätet blir ju så att säga en extra kostnad för oss i dagsläget. Det lutar nog att vi kommer att tacka nej trots detta fina erbjudande. Hade bara Utsikt varit lite mer framåt direkt i början av februari när jag pratade med dem och inte "snorkiga" så hade detta varit fixat för länge sedan.

Kul att det rullar på med husen för Er andra nu också. Nu känner man sig inte ensam på fältet längre :)
 
Det är ju inte utan att man är ordentligt avundsjuk som byggare i Sturefors där man får punga ut med 20 boppers.... Inte konstigt att det kostar förresten, igår ringde bolaget som ska blåsa fibern åt Telia, de åker från Falun (!) ....
 
Prata med Anna på Utsikt:

Det blir en utbyggnad av stadsnätet till våra tomter.

/Emil
 
Nu äntligen ska vi komma i gång med vårt bygge. Vi har efter många förseningar bytt byggare och har nu skrivit kontrakt med Wilzéns.
De har lovat att plattan ska vara klar innan jul om inte vädret blir för dåligt, så jag kommer nog spendera hela julledigheten med att bygga garaget. Själva husbygget börjar i jan-feb och ska vara klart i slutet av maj.

Vi har försökt få dagisplats i Linghem men det var fullt så vår grabb kommer få börja på dagis i Linköping och förhoppningsvis kommer vi få en plats i Linghem till sommaren. Hur har det gått för er andra som har barn i dagisåldern? Just det man får ju inte säga dagis, FÖRSKOLA heter det, förlåt!:)

/Fam Eklöf
 
Eklöf: Kul att det börjar röra på sig ;-)
Jag säger DAGIS och fröknar eftersom jag är uppvuxen med det. Till och med Försäkringskassan skriver ju DAGIS i sina papper. Sedan ska man givetvis ha respekt för de som jobbar i förskolan och är utbildade pedagoger.
Våran son fick plats på Fröken Floras Förskola nu när de öppnade på Sävsångarevägen. Vi var rätt snabba med att anmäla oss dock. Det byggs ju ett nytt dagis på sparvsångsvägen som öppnar till våren. De är ju ute och söker barn har jag sett. Gå in på kommunens hemsida. Där borde det finnas info. Har även sett en lapp på ICA om detta.

För övrigt är det ju riktigt kul att man börjar se att några familjer nu har hittat IN i huset även på nätterna. KUL!
 
Vi har skickat in ansökningspapper till det nya dagiset på Sparsångsvägen 100, jag har även pratat med föreståndaren till det nya dagiset för ett par veckor sedan och då fanns det fortfarande platser kvar. De kommer hålla en ekologiskinriktning på dagiset och kommer ha bla ekologiskmat osv, samt lite miljötänk. Det är väl okej. Så försök att ringa ett mobilnr som är 0733-88 43 96, så komer man till föreståndaren som heter Åsa, som sagt finns även samma info på linköpingskommuns hemsida. De kommer finnas ca 60 platser med 3 st avdelningar, och de kommer öppna 1 mars är det sagt. Hoppas det gav lite mer inblick.

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.