Vi funderar på att bygga nytt istället för köpa "begagnat" av flera olika skäl men så klart för att kunna få möjlighet att skapa sitt drömboende. Har varit i kontakt med flera hustillverkare men det känns som om dom inte riktigt hängt med i rådande marknadsläge och ej är prutvilliga.....tidningarna skriker om uppsägningar i branschen, ingången på ordrar för 2009 är rekordlåg men trots detta försöker dom få ut samma pris som tidigare, vilket vi så klart inte vill betala.....Vill dom över huvud taget sälja? Är det bättre att tacka nej än att pressa sina underleverantörer. kedjan är lång, alla kan gynnas. Hantverkarna skriker efter jobb...
Dumdristigt eller vågat?
 
Såg en tillverkare som lovade 4000 i månaden i ränterabatt, eller nåt, ett år framåt,,
 
Låter lovande. Minns du vilken tillverkare det var?
Hoppas ändå att dom vaknar till liv och inser att ingen kommer vilja/våga bygga nytt med den prisskillnad det idag är på "beg" kontra nybygge och det ökar då priserna på begagnat sjunker. Vi är medvetna om att det går att fynda på marknaden men vill så gärna kunna bygga drömkåken :)
 
Satt och klickade på länkarna på startsidan, och hamnade hos Modulent, läste dock inte igenom så noga, såg bara att de nämnde ränterabatt..
 
A-hus är en av dem som har ränte rabatt.
 
Även Hjältevad har det!
 
Om det ska motsvara en prisjustering till rådande marknad så tycker jag nog att det är lite snålt....en liten summa att tala om, ca 35 000 kr... hos en tillverkare. Bättre förhandling med underentreprenörerna önskas. Alla behöver jobb, dom vill sälja (? hoppas jag) Blir lite moment 22 annars. Ingen vågar bygga, hustillverkarna vågar/vill inte sänka, industri & hantverkare står utan jobb. Vem ska börja?
 
Jag tror nog att hustillverkarna pressat sina utgifter sedan länge, Ska du bygga i Sthml så är det ju dessutom inte huset som kostar, utan den avstyckade tomtsnutten du ska klämma in huset på ;)
Och på entreprenadsidan, alltså de som på plats bygger husen, så är det sedan länge så tajt, att nya lag får inte ihop ekonomin, enda chansen att få ihop det är att man kan husen in i detalj, och kan köra på utan att fundera en sekund..
 
Redigerat:
Jo tack, tyvärr är det Sth....och priset för tomtsnutten är hutlös jmf med övriga landet, men skam den som ger sig. Priset rasar än mer på tomterna nu.....eftersom inte vill/vågar bygga....så...vem ska börja? ;-)
 
Tja, börja du, framåt mars- april kommer nog jag och mina kamrater börja sakna jobb....
 
Det finns fler trådar som handlar om samma ämne, och jag tror att prissänkningarna på huset kommer att bli rätt så små, och det släpar en del. Luften har gått ur råmaterialmarknaden, men det tar ett tag innan elkablarna blir billigare. Inom stora delar av näringslivet verkar man också just nu ha filosofin att det är bättre att säga upp folk och producera mindre, än att försöka hålla volymerna uppe med hjälp av lägre priser.

Tomter däremot är det ju mycket mer "fiktiva" värden på än ett hus, så där kan nog prisfallen bli rätt så omfattande om inte ägarna har is i magen och kan vänta.
 
Man blir lite nyfiken. Kameliadamen vad är du själv i för bransch? Låter du kunderna pruta?

Att jämföra begagnade hus med nybyggda är inte helt enkelt. I och med att det både hänt massor på energisidan (vilket ger lägre driftkostnader än ett äldre hus) och att värdet av ett nybyggt (i princip underhållsfritt hus de närmaste åren) svårligen kan jämföras med ett äldre hus med ofta omfattande renoveringsbehov. Det är förmodligen även därför ni själva värdesätter ett nybyggt hus högre.

Däremot kan man anse att priserna på trävaror och kanske en del annat gått ned, men tittar man på en nybyggnation av flerfamiljshus syns inga kostnadsminskningar än totalt sett i ex faktorprisindex för flerbostadshus Byggindex vilket man borde kunna använda som inikator för att bygga småhus och om det borde bli billigare.

Det finns inga gratis luncher tyvärr. Husföretagen driver företag precis som alla andra AB med syfte att ge aktieägarna vinst, inte att upprätthålla en god arbetsmarknad.

Det som kan finnas att tjäna möjligen är där kostnaden inte är så stor för husföretaget men värdet för dig som kund är större. Jag tänker mig ex som för bilhandlaren kostar det inget att låta dig få köpa med nya vinterdäck eller en takbox till inköpspris+moms om det krävs för att du ska köpa bilen, men värdet för dig som kund är just mellanskillnaden mellan inköpspris för vinterdäcken och marknadsvärdet. Vad det exakt skulle vara i husbyggarfallet vet jag inte direkt.

Sådana saker skulle jag titta på och även värdesätta att sannolikheten för att huset byggs klart i tid är större. Att det blir enklare att få tag på hantverkare, att de kommer i tid m.m. är saker jag själv skulle värdesätta och därför kanske försöka planera ett husbygge just till en lågkonjunktur.
 
Redigerat:
Jag är en kund.....och prutar ;)

Att pruta är att förhandla, inget konstigare än så:)

Ja, det är enormt stor skillnad på ett nybyggt och energisnålt hus jmf med ett begagnat om än välskött och renoverat hus och jag förväntar mig inte att hamna i den prisnivån utan mer kanske i en jämnare kurva.

Jag tror inte heller att dom säljer ett hus med förlust men tills den gränser är nådd så finns det nog lite utrymme. Sen är det bara frågan om dom hellre väljer att säga upp folk och sluta bygga under svåra tider än är benägna att förhandla. Valet är förstås deras och jag respekterar det val dom gör.

Vi kan själva läsa i forumet hur flera nybyggare känner sig överkörda av tillverkarna när det dyker upp oväntade kostnader och tillägg blir mera tillägg, inga större avdrag. Allt läggs på kunden.... Nu är det andra tider och vågar vi så kanske vi har nåt att vinna;)

Jag är ju inte dummare än att jag om jag märker att ingen vilja finns alls så går jag och då har den tilverkaren förlorat en potentiell kund....

Min bransh..... säljare;)
 
Håller med mäster och Lekkamraten. Vår snickare tar inte gärna 1,5 och 2 plans hus då det är fruktansvärt dåliga marginaler på dessa och de kräver mycket tid. 1 plans är smidigare och man minskar risken att man ska gå back.

Är tanken att vi andra ska tjäna våra "feta" pengar medan hanverkare ska ha det mycket sämre, detta fattar inte jag. Alla verkar tro att hanverkare har en guldplätterad tillvaro. Tycker de som sköter sig är värda all respekt då de bygger våra fina hus som vi bor i.
 
Inte uttnyttja hantverkare och tjäna feta pengar, då missförstod du mig.
All heder åt hantverkare som gör ett fantastiskt jobb men är det bättre att vara utan jobb då?

Jag pratar bara om "business", inte att uttnyttja någon:(

Jag tjänar då inte feta pengar om jag förhandlar som privatkund med en hustillverkare...men att försöka göra det bästa ur eget perspektiv är väl inte fel eller utnyttjande? Pengar kostar....;)

Vi ska inte gå till absurdum i detta ämne. Ville bara lyssna efter om vad övriga anser i frågan och som kanske själva befinner sig i samma situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.