Har lite problem med vad jag ska skaffa för fläkt till ventilationen i huset. Tidigare husägaren bytte ut köksfläkten och tog då bort den mekaniska ventilationen helt. Så nu går köksfläkten i en kanal upp till fläkthuven på taket och ventilationsrören från badrum, toalett och tvättstuga i källaren går ihop till ett rör som också går upp i samma fläkthuv på taket. Tidigare har det suttit nån fläkt i den huven som har varit kopplad till båda de rören.

Vet inte om jag ska ta och montera in en kanalfläkt på vinden på det röret som kommer från badrum, toalett och tvättstuga eller om jag ska sätta nån typ av fläkt där röret kommer ut på taket?
 
Sätt en fläkt på taket som är anpassad för utomhusdrift.
Alternativet är om du har plats att sätta en kanalfläkt någonstans. Glöm inte att du bör få plats med både filter och ljuddämpare innan fläkten.
 
Sätter du en fläkt på taket måste köksfläkten vara anpassad för det (spjäll + styrning av extrern fläkt).
Tror att en liten kanalfläkt på frånluften från badrum m.m. blir enklast så.
Sitter det bara backspjäll på köksfläkten bör det inte blåsa ner luft där.
Komplettera gärna med ljudfälla men filter behöver du inte ha.
 
Det får nog bli en kanalfläkt på röret som kommer från badrum mm uppe på vinden. Det är ett enplanshus med källare och kallvind så det är ganska gott om plats uppe på vinden.

Var upp på taket och inspekterade i helgen och röret från kök och det andra röret kommer upp i ventilationshuven på taket där de går ihop till ett stort rör som är ca 30-40cm långt. Det såg ut som att fläkten har suttit i det större röret från början.

Verkade som att det blir en del självdrag nu när det är kallare i alla fall för det kom ganska mycket varm luft upp ur röret från badrum mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.