Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig:
Jag har ett befintligt vägguttag. Vill nu koppla vidare med utanpåliggande kabel och få några fler vägguttag lite längre bort. För dessa nya vägguttag vill jag kunna ha en strömbrytare.

Dessa vägguttag är nämnligen till TV, DVD etc och vi vill kunna vara elsnåla genom att med en enda knapp stänga av allt.

Vilken slags kabel ska jag använda? Hur ska jag koppla från det gamla vägguttaget, vidare till strömbrytare vidare till nytt vägguttag? Det är ojordade uttag.

Tacksam för alla slags hjälp, råd och praktiska tips!
 
Vi börjar med att säga ajabaja, ta dit en elektriker och allt det där så har vi det avklarat och slipper det i kommande inlägg. Men har du inte full koll så är elektriker verkligen att föredra. :)

EKK är väl det man använder för utanpåliggande dragning inomhus men jag undrar lite hur man kan få det snyggt med brytaren.
 
Lucky skrev:
Dessa vägguttag är nämnligen till TV, DVD etc och vi vill kunna vara elsnåla genom att med en enda knapp stänga av allt.
Varför inte en enkel uttagslist med strömbrytare? Finns ju också uttagslister som bryter strömmen till de övriga inkopplade apparaterna när en utvald apparat stängs av (tex tvn).

Eller en sån här: http://www.kjell.com/content/templa...item=39618&path=304000000,325000000,329500000 ?

Har själv ett par liknande. Ett enkelt tryck på någon fjärrkontroll för att slå på strömmen. Strömmen bryts igen när tvn stängs av med fjärrkontrollen.
 
EKK i elkanal eller EKRK är väl att föredra vid utanpåliggande inst. i exempelvis ett vardagsrum, men är du osäker på hur du skall göra så, ta hellre ett grenuttag som föreslagits tidigare om du inte vill ta dit en elektriker.
 
Mikael_L
Sen kan du även fundera på den lite småfiffiga lösningen att använda 4g1,5 kabel som ger dig möjlighet att ha några uttag strömbrytarstyrda och de andra med konstant ström på.
(Kan vara bra ifall att någon apparat tappar någon inställning vad strömbortfall, t.ex. vår TV tappar alltid klockan vid strömlöst)
 
va jobbigt ställa om klockan varje gång...
 
el_richard skrev:
va jobbigt ställa om klockan varje gång...
ja när man bor i ett i-land!
 
Mikael_L
Japp, varje gång som:
Det har vart åskväder (iaf de gånger jag tänkt på att dra ur sladdarna)
Vi varit bortresta en lite längre tid.
Ungjä**** hittat strömbrytaren på grendosan eller dragit ur sladden ur vägguttaget ... :mad:

Förutom det tredje alternativet, så är det relativt lätt att stå ut med ... :)
(Sen har jag ju bara mig själv att skylla, som satt en grenuttag med strömbrytare där, är huvet dumt så ...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.