Hej!

Jag har en liten fundering....

Jag vill väldigt gärna ta bort en vägg, men har ingen som helst aning om ifall den är bärande eller inte. Jag har lagt med en bild som "bygger på" originalritningar, vad nu det betyder. I normala fall kan man ju oftast på originalritningar se på väggens tjocklek om den är bärande eller inte, men icke i detta fallet.

Tilläggas bör att det finns en övervåning och en vind också, detta gäller dock bara bottenvåningen. Huset är byggt någon gång mellan år 1650-1700.

Om väggen nu inte är bärande, behöver jag på något sätt balka av den i alla fall?

Den vägg jag vill ta bort är den mellan de röda pilarna....

Någon som vill gissa?
 
  • ritning-bv.jpg
Vad är det för stomme i huset? Vad består väggen av?
 
som sagt va e de för stomme, ser inte så bärande ut om man bara kollar såhär.
Kan tänka mig att vid spisarna är det något tuffare väggar.
Har du någon vägg som går ovanför väggen du vill riva?
 
enligt mig så ser denna bärande ut!
mvh
snickar estwing
 
Tja, jag tror ju att om det är en timmerkåk så är nog väggarna på andra ledden bärande,
Fast det går inte annat än gissa med det underlaget,

Ta dit någon kunnig bekant på en kopp kaffe, så får denne uttala sig på plats...
 
Jag är ganska säker på att det är en bärande vägg, åtminstone om det är en timmervägg. För 350 år sedan byggde man så gott som alla vägar som bärande, det är därför husen står kvar än idag. Just innanför stora entrén och vid trappen stagade man gärna upp med en bastant vägg för att slippa köldbryggor.

Om väggen är något modernt påfund däremot så den nog inte bärande. Det hinner ju hända en del i ett hus under seklernas gång, så det är svårt utan att vara på plats att säkert säga.
 
Ja, det var ju klantigt av mig att missa att skriva att det är en timmerkåk! Och ja, det finns en vägg direkt ovanför på ovanvåningen. Väggen verkar vara original, inget nytt påfund.

Som ni ser på ritningen så är just den här planlösningen lite dum. Detta eftersom man måste gå med t.ex. matkassarna från hallen, via vardagsrummet, sedan matrummet för att komma in i köket.... Dessutom är det så kallade "matrummet" inte särskilt funktionellt som just matrum. Det går inte att ställa ett bord med t.ex. 6 stolar i rummet eftersom det då blir för trång att ta sig förbi.

Därav min tanke att ta ner väggen och få en större hall istället....

Men ni kanske kan se någon annan lösning där vi kan fortsätta att använda vår "stora ingång"? (Det finns en köksingång, men den ska på sikt bort eftersom den finns i tillbyggnaden och den är fullständigt galet byggd!)

Kanske kan man "bara" ta upp ett dörrhål, modell bredare?

Swetrot: kan du förklara det där med köldbryggor lite närmare, jag är fullständig novis på detta område nämligen.
 
Tyvärr känner jag ingen som jag kan bjuda på kaffe och som sedan mutad med lite fikabröd skulle kunna tala om ifall väggen ÄR bärande.

Jag HAR frågat två s.k. experter och den ena säger att det är väggarna som går vågrätt på planlösningen som är bärande, den andra säger att det är tvärt om, därav min förvirring!
 
Om även den väggen är av timmer, så är det goda chanser att den är bärande, men attt ta upp en passage i den ska väl låta sig göras,
Inte bara att såga upp ett hål dock, det blir lite pyssel med att hålla stockarna i läge, men det är nog inga större bekymmer,
Jag antar att du lejer iväg det, så närmare instruktioner behövs väl inte.
Men som sagt, jag gissar.
Lycka till
 
Dörrar är stora portar för kall luft som kommer in i huset, och som regel var de mycket tunnare än timmerväggen också, så man ville inte ha en rak passage in i huset för kylan. Det man framför allt ville undvika var ett drag mellan ytterdörr och upp genom en av skorstenarna, för det tog med sig all värmen i huset till kråkornas stora glädje.

Därför byggde man ofta en tvär vägg framför ingången så att det inte skulle vara raka vägen in för kung Bore i det hus där man hade rätt mycket möda med att hålla varmt.

De flesta hus äldre än 1900-talet är byggda med samma princip, i en eller annan avvikande skala, så även mitt. Ditt hus är ju byggt för en familj som hade det bättre, med piga/pigor och där frun i huset helst skulle hålla sig från köket. Därav den något knasiga planlösningen för nutida familjer.
 
Borde ha funnits köksingång, kanske där ryggsäcken sitter?
 
Väggen är med största sannolikhet bärande. Om den härrör från samma tid som resten av huset är den av liggande timmer.

1. Knutarna i en sådan konstruktion måste hållas intakta. Man kan därför inte kapa timret hur nära hörnet som helst.

2. Man kan mycket väl öppna ett "valv" i en sådan bärande timmervägg. Man behåller ett par av de översta varven, kompletterat med exempelvis balk av limträ.

3. Det är dessutom nödvändigt att analysera byggnadens grundläggning. Risk finns att grundstenarna under den gamla väggens ändpunkter överbelastas. Då ska grunden förstärkas där det behövs.

Mitt tips är att ni behåller väggen och nöjer er med att ta upp en dörr mot matrummet. Då funkar planlösningen genast mycket bättre. Huset känns luftigare och rummen kommunicerar bättre med varandra utan att ombyggnaden äventyrar hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.