Det rinner undan dåligt i vaskar och vattnet stiger först i toaletten för att sedan sakta rinna undan. Saken är den att vi har en vakuumvantil intill badrummet på andraplan och den fungerar nog inte. jag får manuellt peta upp den brickan som stänger när det inte ska komma ut någon luft (i vår gaderob) och när jag gör det så hör man hur den suger in luft och vattnet rinner ut som det ska.
Nu till min fråga.
Vi har även en "fast" luftning som går ut på taket som jag ser som en slags huvudluftning och jag tycker att systemet borde fungera även utan den vakuumventil vi har, men det gör det inte. Vet någon varför? Den fasta ventilen går från taket genom hela övreplan och markplan och källarplan och ner i källargolvet. Inget avlopp är alltså påkopplat (i dagsläget) på detta avloppsrör (förrän under källargolvet).
 
Vi har även en "fast" luftning som går ut på taket som jag ser som en slags huvudluftning och jag tycker att systemet borde fungera även utan den vakuumventil vi har, men det gör det inte. Vet någon varför?
Din fasta luftning ligger efter inkopplingspunkterna och gör inte någon större nytta. Byt vakuumluftaren så är problemt löst.
rogge
 
Tack för svaret, men nya saker har hänt. När tjejen duschar tar jag bort vakuumventilen så det är fritt inblås. Det som händer då (efter ett tag, typ 5 min) är att det börjar bubbla i köksvasken. Vattnet rinner undan ok, men som sagt, det bubblar. Motsvarande kan hända då man diskar i köket, då kan det börja bubbla i duschen. Jag tolkar detta som att det är ok passage ut till kulverten i gatan, men något vajsing med lufningen utöver vakuumventilen.

Det börjar bli jobbigt så kommer någon på en lösning är jag väldigt tacksam. Kanske ska man kosta på sig en spolning (2400kr)
 
Börjar det bubbla är det dags att rensa rören. Prova först själv, det finns diverse rensutrustningar att köpa eller stoppa ner vattenslangen med så varmt vatten du har och fullt blås. Annars får du ringa någon som kan hjälpa dig.
rogge
 
Det fick bli en spolning! Och nu fungerar allt igen, förbannat skönt!

Jag hann dock prova att byta ut varuumvantilen mot en ny innan spolbilen spolade och.... ingen förändring. Det nya betedde sig likadant, alltså ingen luft kommer in förrän man petar med fingret och så suger det som bara den. Eftersom en ny vakuumventil inte löste problemet måste det ju vara en monteringsfel, eller? Någon som vet om ett fel som ger ovanstående problem? Röret som går ut till vakuumventilen är ett 50-rör, om det spelar någon roll.

Nu är det ju inte längre någon panik då en "riktig" luftning i andra änden av systemet verkar klara av hela huset, men man vill ju ändå veta. I dagsläget känns det som att ett lock skulle fungera lika bra som den ventilen som sitter där.
 
Angående vaccumventilen kan det vara så att det inte är ett sug i själva avloppet du känner utan draget upp till avluftningen på taket (skorstens effekt).
(Hade du haft ett större undertryck i avloppet borde något av dina vattenlås ha sugits ur.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.