Jag måste gjuta några plintar (70 liter totalt) i veckan och nu är det kallt. Jag behöver således ha frostskydd eller flytta in 6kvm av tomten i garaget... Färdiga plintar går bort.

Vilket frostskyddsmedel rekommenderas?
När man blandat enligt specifikation, är det bara gjuta som vanligt och se glad ut?
Vissa frostskydd verkar vara aggressiva på galvat och armering. Finns det frostskydd som INTE är aggresivt? Kan jag kanske strunta i detta, stolpskorna klarar sig tillräckligt bra?

Satans vinter!

Hur gör ni som bor i Norrland, ni borde ha örnkoll på detta.....!
 
Vi gjöt plintar i minusgrader. Vad vi gjorde var att bygga ett litet hus av frigolit och sätta in en kupévärmare som fick gå varm. Fast det är kanske lite bökigt om det är mycket som ska gjutas. :)
 
bygg gjutformar i frigolit typ 5cm och lite grövre på toppen och 10cm ned.
 
Det går även att blanda med varmvatten för att bränningen skall påskyndas.
 
Om det inte går att blanda i nått och sedan köra som vanligt lutar det åt att jag får göra det extra jobbet det innebär med färdiga plintar. Har bland annat ett gammalt fundament precis där en plint måste stå och detta fundament måste bilas bort.... Att bygga värmetält eller frigolitformar lockar dock inte......
 
mer cement i betongen gör att den brinner snabbare och med högre temperatur.
Betong är känslig från +5°C
på betongfabriken blandar dom i vatten som är 28°C på vintern vilket kallas varmbetong.

Vill du inte göra något extra jobb med isolering eller mer så kan du glömma att gjuta i minusgrader.

visst finns det tillsatser som gör att betongen brinner bättre etc men åtgärderna för och efter gjutning kommer du inte ifrån
 
Redigerat:
Jag börjar förstå att det är så det funkar. Jag tror att receptet blir en uppsättning 60 kilos plintar från byggmax + en sväng till grustaget för att maxa släpet med lite sand. Det är ändå bara ett 2,5 kvm vilplan till entren det handlar om.
 
Fortsätter på den här gamla tråden och hoppas att den bumpas upp.

Ska gjuta en liten kant så det inte blir en 90-graders vinkel in i garaget (enkelgarage) som är ca 7 cm högre än asfalten utanför.

Måste man ha frostskydd vid nollgradigt eller någon minus då det är så pass lite som ska gjutas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.