Håller att avsluta mitt lågbudgetbygge, fristående bastu med omklädningsrum. Har en gammal kamin i gjutjärn som jag tänkte ha en stor kastrull ovanpå med stenar i. Såg på någon tillverkares hemsida att man inte kunde ha vanlig sten, måste vara speciell bastusten som inte avger några farliga ämnen när den upphettas.

Stämmer detta?

Kan man inte bara använda vanlig gråsten?
 
Vet ej om det stämmer eller inte men min morfar och tidigare generationer har alltid hämtat bastustenar från torneälven att ha på bastuaggregatet och det fungerar fint ännu.
 
  • Gilla
simonp86
  • Laddar…
Tack för tipset men jag har lite långt till Torne älv, får väl prova med sten från en småländsk bäck istället.

Undrar om de spricker/smulas sönder med tiden?
 
Vissa kommer vissa att spricka men det är bara att byta ut dem. Och om du vill snitsa till det så kan du lägga ett sådant här lager stenar överst.
 
  • PICT0096.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja de smulas sönder, men det gör alla stenar!

Det är rekommenderat att byta stenar var 200:e bastubad.

/Kalle
 
Anders: Vad är det där för stenar?
 
Hehe, väntade på det svaret. Om du hittar en plats där det under 1700-1800 talet funnits en masugn så hittar du dessa slaggstenar i mängder men många av dessa högar börjar bli överväxta. Har en sådan här plats på gångavstånd från sommarstugan i Småland. Vet inte om det blir likadan slagg vid modernare järntillverkning.
Men tillsammans med ett rostfritt aggregat blir det väldigt effektfullt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Så kallad pimpsten :)
 
Något liknande men pimpsten kommer väl från vulkanutbrott? Hittade också denna benämning på just den blå slaggstenen, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergslagssten
Men inte är den unik för Bergslagen :) utifrån vart jag tagit min.
 
K
Jag tror nog att Jonas menade att bastun var pimpad med just de stenarna... pimpsten...
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Ber om ursäkt för att jag inte "snappade" upp den underfundiga kommentaren :) , dubbelt upp då den verkliga "pimpstenen" skapas av naturen själv och den "blå pimpstenen" av människan.
Ett uppslag till ett nytt renoveringsprogram "pimp my sauna" ;-)
 
Tack för hjälpen. Jag kommer att testa min bastu nästa helg och rapporterar då hur det gick för stenarna.
 
Jag har fått lära mig sedan barnsben att man ska ta sten från strömmande vatten. Anledningen skulle vara att dem håller bättre. Vet inte om det finns någon sanning i det men mina stenar från Vindelälven håller än idag.

Lars
 
Funkar det att använda täljsten? (Som jag kan hämta i ett gammalt nedlagt täljstensbrott).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.