Låt oss säga att man har plastmatta på golv och kakel på vägg, det innebär att man måste täta skarven mellan matta och golv. Detta görs vad jag vet med rollade tätskikt som får överlappa mattan, vad skulle då skillnaden vara att täta spricka i matta med rollattätskikt

Glöm inte remsan också!
Kör på mattan om du tycker att den sitter fast. Passa bara att ha för stora plattor. Är inte säkert att limmet håller fast mattan om det blir för mycket tyngd!

Dock hade jag nog själv tagit bort plastmattan och gjort det riktigt från grunden....
 
token skrev:
Rollat tätskikt borde dessutom hindra att mattan kommer í kontakt med fixet som tidigare har varit anledningen till att inte ha plastmatta under kakel.
Du säger ju att du har en matta som är godkänd för keramik? Varför inte då följa den leverantörens anvisningar? Rollar du tätskikt på mattan så står du utan garantier från både mattleverantören och tätskiktsleverantören. Antagligen kommer försäkringsbolaget inte gilla det heller.

Att kakla på plastmattor som inte är avsedda för det är en känd riskkonstruktion, vare sig du gillar det eller inte. Att tätskikta och sedan kakla är samma sak. Sedan har vi också det med böjstyvheten i väggarna och mattans limning som är ett högst reellt problem. Även om mattan i sig själv skulle vara godkänd så kan den mycket väl ha satts upp utan tanke på att det skulle sitta plattor på den. I så fall riskerar den att släppa.

Men det verkar som att du har bestämt dig redan, och egentligen bara vill att någon ska hålla med dig. Jag tänker inte diskutera det här mer, och hoppas bara att du åtminstone upplyser en eventuell framtida köpare om hur du har byggt badrummet, så ingen oskyldig drabbas.
 
Hej Token!

Jag hade liknande ideer om mitt badrum men efter hört mig för om detta via byggahus forum och många bra svar därigenom från kunnigt folk så tänker i vart fall inte jag bygga om mitt badrum på något annat sätt än vad branschreglerna säger, dels för min egen skull och dels för om man någon dag skulle sälja.

min rekomendation är att bygga enligt branschreglerna.


Mvh Robel
 
Jag har definitivt inte bestämt mig för varken det ena eller det andra, avsikten med att ställa de frågor jag har gjort har varit att hitta alternativa lösningar. Att till punkt och pricka följa branschregler är den lätta vägen, men kanske inte alltid den bästa. Självklart kan man riva ner allt byta alla skivor och göra allt nytt, men varför göra saker som är onödiga. Branschregler är ett bra grund men man måste se till de gällande förusättningarna också.

Det jag har velat ha svar på är om ett rollat tätskikt i någon form kan kombineras med plastmatta. Jag har fått svaret att rollat tätskikt påverkas av mattans mjukgörare och löses upp. Det som jag finner konstigt i detta resonemang är att lösningar med plastmatta på golv och kakel på vägg förspråkar just denna lösning dvs. överlappa plastmattan med rollat tätskikkt med några cm. Om rollat tätskikt skulle lösas upp av mattan skulle denna kombination vara omöjlig. Och om dessutom fixet sedan äter upp plastmattan ...

Men men, jag hör era åsikter och har fattat hinten om att ni tycker det är knäppt.
 
token skrev:
Att till punkt och pricka följa branschregler är den lätta vägen, men kanske inte alltid den bästa.
Tvärtom. Att följa branschreglerna är den svåra vägen, och alltid den bästa.

Angående tätskikt på plastmattan så handlar det om att vidhäftningen mot mattan inte kommer i närheten av de 0,5 MPa som krävs över tid. Mycket på grund av mjukgöraren i mattan vad jag förstår. Det överlapp man har vid matta på golv och plattor på vägg är inget problem, där är vidhäftningen bara av betydelse för vattentätheten, och tätskiktet i all väsentlighet inte med några krafter att tala om. Dessutom kan mjukgöraren bara påverka tätskiktet innaför remsan, medan tätskiktet utanpå remsan är isolerat från mattan. Men lägger man plattor på hela golvet så får man betydande skjuvkrafter mellan skikten, och då är risken stor för vidhäftningssläpp där man har svagast adhesion. Mellan tätskikt och matta alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.