A
Ska dra in el i sommarstugan/torpet.

Fick idag ett mätarskåp som en bekant köpt.

Skåpet ser enormt ut (65x80cm).

Måste skåpet vara så stort?
Det är fortum som är el lev.
 
Det är inge kul att koppla i ett trångt, smalt skåp. Alternativet är kanske ett stolpmonterat skåp.

Måla dörren och ramen i någon trevlig kulör.

Protte
 
Det görs ju i och för sig inte så ofta...
 
Det finns normer på hur skåp får se ut. (hittar dom inte just nu)
Men dina mått låter som standardmått på ett modernt skåp.
Jag håller med Protte.

"Det görs ju i och för sig inte så ofta..."

Hur ofta är det då??
En av mina montörer har säkert monterat 70 skåp i år, det vill jag nästan kalla ofta.
 
det styrs av en svensk standard, så det är bara att gilla läget.
 
A
ok, tackar för svaren.

Kommer att täcka hela kortsidan på huset känns det som, men det blir i alla fall en vägg mindre att måla :) .
 
Skåpet du fått är antagligen ett standardskåp, typ Garo GUM 1-25. Finns ett lite mindre som är godkänt och heter GUM-L 1-25.
 
Garo har även ett skåp som heter GU 1-25, Skåpet är något mindre än vad som anges i SS4300110 och kabelanslutningsmöjligehterna är anpassade till mas Cu 35mm, men det sitter ofta på stugor.

Jag har fått det godkänt att montera av vattenfall, hör först med leveratören, det är upp till dom att godkänna...

http://www.garo.se/fileadmin/garo/BILDER/MATARSKAP/2270014.jpg
 
Rikard Ågren skrev:
Det görs ju i och för sig inte så ofta...
Nä, elskåp målas inte så ofta, men jag och grannfrun har målat våra elskåp. Falurött fast akrylat.

Protte
 
Finns mindre skåp. Men alla elleverantörer godkänner ej dessa! Här uppe måste vi snällt montera de större iaf!
 
Har förståelse för detta, stå och böka i ett trångt skåp klafsandes i en rabatt och få kommentarer från kunden/ägaren att man trampar på nåt i rabatten är ingen höjdare...;)
 
Står det inte i SS 436 40 00 att rabatter ej bör anläggas i elskåpet.

Protte
 
A
Nu sitter det på väggen i alla fall. Fick det på plats på baksidan av huset så det ser inte så illa ut.

Nu är det bara att vänta på elektriker och elbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.