Inte för å va en besserwizzer ;) står det väl 125 + 25 kvm, statistiken från tekn. var det beräknat från linköpingstrakten eller ett medel i hela sverige?
 
Visst, det var 125+25..och vad menar Du med "riktiga" termostat?
 
Torde väl mena såna här, men det har du väl redan..:surprised:
 
  • 71128366_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yep, har jag på alla elementen....
 
Oj, oj, det var ännu värre om du bor i södra delen av landet och har så stor förbrukning. Jag bor i södra Norrland.
Har bara utomhusgivare, jag har ställt temperatur så här - öppnade alla termostater på max, gjorde inställning i centralen - ställde i ungefär 18C, sen finjusterade jag kurvan lite gran. När jag har uppnåt önskad temperatur i det rummet som ska vara varmast av alla, började jag sänka termostater i de rum som jag vill ha lite svalare - som sovrummet.
Har du nåt koll hur mycket av fjv går åt varmvatten?
 
kyticka skrev:
Oj, oj, det var ännu värre om du bor i södra delen av landet och har så stor förbrukning. Jag bor i södra Norrland.
Har bara utomhusgivare, jag har ställt temperatur så här - öppnade alla termostater på max, gjorde inställning i centralen - ställde i ungefär 18C, sen finjusterade jag kurvan lite gran. När jag har uppnåt önskad temperatur i det rummet som ska vara varmast av alla, började jag sänka termostater i de rum som jag vill ha lite svalare - som sovrummet.
Har du nåt koll hur mycket av fjv går åt varmvatten?
Ingen aning faktiskt..vet inte om det går att utläsa på något vis?! Man kan nog bara se antalet kubimeter som passerar växlaren, eller?
 
Du kan ju få fingervisning om varmvattenförbrukning under sommarmånaderna, då du inte använder värme för huset. I min växlaren kan jag inte heller kolla hur mycket värme gick åt vatten och hur mycket åt värme :(
 
Södra Norrland, Gävle? :rolleyes:
 
lite längre norrut :)
 
För att bidra till info om energiförbrukningen i hus så drog vårt hur under förra året 27 MW fjärrvärme (alltså inkl vv) på ett hus som är byggt 1962 och med en totalyta om 346 kvm.

Huset är nyrenoverat med nya termostater runt om i huset och med en ny SweTherm fjärrvärmeväxlare. Natt & dagsänkning och utomhusgivare.

Vi har 20,5 grader inomhus. Det enda som man kan klaga på är att vi ca +5 utomhus får vi inte mer än ca 19,5 grader inomhus om vi inte parallellförskjuter värmekurvan en aning.

MVH
Joachim
 
Vi bor i nyare hus, vi ligger på 13000kWh på ca 190 kvm (5 i hushållet).
Eldar dock en brasa då och då men barnen drar samtidigt en del varmvatten.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.