Jag ska i min tvättstuga göra ett nytt vägguttag till min tvättmaskin och torkrummlare. Och dom behöver ju gå på två olika proppar. Vad ska jag använda för kabel då. så att jag får till så att det blir så...
 
Ska du ha dem på uttag så blir det till att börja med varsit uttag, dvs du kan inte sätta ett dubbeluttag utan du måste sätta två enkla.
Därmed blir det också enklast att dra en kabel till varje uttag
 
EKK eller EKLK

INTE EKRK...
 
Jordfelsbrytare!
 
har du interedan en gammal 3-fas matning till tvättmaskin så får du dra en ny 2-fasgrupp, då ska du ha EKLK 4G1,5 , sen måste du ha 2 lediga proppar i centralen, som ligger på OLIKA faser de ska ligga rakt under varandra du får inte ta en uppe i vänstra hörnet och en i nedre högra t.ex.
sen så kopplar du gulgrön till jordskena, och likaså jordflätan i kabeln, fast den får du isolera i hela sin längd med gulgrön tejp först, blå till nollskena brun till den ena proppen och svart till den andra, sen i andra änden sätter du 2 st Eljo trend 1-vägsuttag rakt under varandra, kloss an mot varann, går in med kabeln i det ena, kopplar jord till jord, nolla till nolla och brun till fas, sen så skalar du så klart kabeln såpass långt så den svarta tråden räcker ända ner till det nedre uttagets L-plint.
sen tar du stumparna av blå och gulgrön som du klippte av för att korta ner kablarna till övre uttaget, och kopplar de stumparna som en bygling från övre uttagets N och PE till nedre uttagets N och PE plintar.
en jordfelsbrytare till centralen tycker jag du ska ha också!
 
får ej splitta en 2/3 fas matning i ett vägguttag i bostäder.

Du skall ha en dosa som du sedan förgrenar från.

Självklart monterar du en jordfelsbrytare.
 
Anledningen till att man inte får dra in 2 faser (400V) och koppla vidare i ett 230V uttag är helt enkelt att uttagen sällan har en märkspänning högre än 250V.
 
Var har ni läst att man ej får 3/2-fasfördela uttag i bostäder? Vad uttagen har för märkspänning kan ju knappast spela någon roll (de andra faserna är ju inte inkopplade). Finns ju tom uttag med två X plintar gjorda för trefasfördelning! (Eljo trend)
 
X plinten är nog inte tänkt för andra faser, däremot att koppla tänd tråd vid uttag eller att koppla förbi nollan vid en brytare. Inte trefas.

Dessutom har det varit diskussion om man överhuvudtaget får använda X-plinten i bostäder (där det flesta hempulare håller till).

Protte
 
Rrrrr skrev:
Var har ni läst att man ej får 3/2-fasfördela uttag i bostäder? Vad uttagen har för märkspänning kan ju knappast spela någon roll (de andra faserna är ju inte inkopplade). Finns ju tom uttag med två X plintar gjorda för trefasfördelning! (Eljo trend)
I detta fallet är det tillverkarens specifikationer som gäller, är inte apparaten godkänd för mer än 250V så får man självfallet inte dra in 400V. Punkt slut. Sen att det också är ologiskt att det skulle förekomma 400V bakom locket på ett 230V uttag är en annan sak.
 
Hittar detta i databladet för Eljo Trend infällda 2-vägsuttag:

Vidarekoppling av 3-fas gruppledning
Vägguttagen är godkända för 3-fas gruppledning vid installationer inom
industri, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorsbyggnader
och dylikt. I bostäder används de neutrala klämmorna för tändtrådar,
mellantrådar, jordledare etc.
 
Ni verkar ta för givet att det gäller en källare och utanpåliggande kabel, vart finns den informationen? Känns lite förhastat att börja prata om kablar innan förutsättningarna är kända.
 
henkeboy82 skrev:
Jag ska i min tvättstuga göra ett nytt vägguttag till min tvättmaskin och torkrummlare. Och dom behöver ju gå på två olika proppar. Vad ska jag använda för kabel då. så att jag får till så att det blir så...
Två vägguttag med varsin gruppledning från centralen. Rummet/rummen som passeras på väg en mellan uttag och central avgör val av kabel.
 
Fotografen skrev:
Hittar detta i databladet för Eljo Trend infällda 2-vägsuttag:

Vidarekoppling av 3-fas gruppledning
Vägguttagen är godkända för 3-fas gruppledning vid installationer inom
industri, varuhus, sjukhus, allmänna institutionsbyggnader, kontorsbyggnader
och dylikt. I bostäder används de neutrala klämmorna för tändtrådar,
mellantrådar, jordledare etc.
Har sett de där också. Är det då tillåtet att ha tre faser bakom ett uttag i en apparatdosa? Då är de ju inte kopplade i själva uttaget.. Antar att denna regel är för att inte skada ev. hemmapulare. Men om man märker uttaget med "grupp 2" sedan är gr2 en trefasgrupp måste väl även hemmapulare fatta att man ska skruva ur alla tre?

I tex ombyggnationer av gamla kök så måste man nästan dra in fler faser i en befintlig matning för att få ihop de! Blir ialla fall betydligt bökigare/fulare om man ska klämma in en kopplingsdosa någonstans på köksväggen
 
Nu har jag inte jobbat i branchen sen -95 men då var det tillåtet "överallt" utom i bostäder. Uttag i kontor, verkstäder osv drog vi ofta trefasmatningar till både infällt, utanpå, kapslat osv och då blir det ju av nöden så att de två faserna som inte används ligger på överkopplingsplintar. Vi fick däremot inte (helst...) lägga torix eller ubåt bakom apparat i apparatdosa, det var enl chefen inte tillåtet men det verkar det vara nu om man läser div inlägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.