Hejba!

Startar denna tråd om kontruktion av räcke till trappa. Skall göra 4 st räcken; 3 st 2 meters och 1 som är 1 meter. Alla är formade som S eller böjda på annat sätt. Har redan gjort ett rakt räcke som är modell till hur det skall se ut.

Handledarna skapas förenklat genom att limma tunna bitar av ek (kring 3mm) och använda vangstycket som limform.

Startar med den korta 1 meters biten idag då det är lite öppet just där med risk för fallande barn och annat.

Skall mata in ett par bilder under morgondagen. Dels hur trappan såg ut och hur den ser ut nu och framöver.

Grunddimensionen är 50x70 i färdig form. Skall även här lägga in en bild på den form som vi ville ha.

Med detta har jag nu startat upp en tråd om vår totalrenovering av en trappa.

Trappans steg med trappnos kommer från Stepkit, www.stepkit.com
 
Redigerat:
Är vangstycket friliggande, så att du faktiskt kan använda det som form?
Eller gör du en mall först?
Själv måste jag göra en mall.
 
Verkar mycket spännande geschwint!! Mycket bilder+bildtexter efterfrågas. Har själv aldrig gjort något liknande, vill veta allt:)
 
Jaha, detta är bilderna uppifrån och ner.

1. Idag fixade jag till 12st tunna ek-lameller, 6mm tjocka/tunna som tillsammans skall bli en bit på 50x70x1000
image1 (12).jpg

2. Sedan fukta dessa och kläm fast på formen, dvs det korta vangstycket. Genom att fukta eken blir den lite mer formbar och då den torkar pressad mot en form så blir den nästan kvar där. Det är inte ännu limmat utan detta är för att prepa, myyycket enklare om eklamellerna är förböjda. Det blir mindre stressande då dom skall limmas, nu kommer dom liksom att trilla på plats. Gäller att ta det enklaste först :D
image1 (13).jpg
image1 (14).jpg

Nu får dom sitta där ett par dagar och sätta sig ordentligt.

Och så några bilder på de räckesdelar som sitter där samt trappan självt i nuvarande skick, halvfärdig.
 
3. Från höger till vänster: den list som sitter på bakkanten i trappan, skulle kosta skjortan att köpa dom, himla enkla att göra. Sedan ett tvärsnitt på handledar materialet som redan sitter på plats, allt för att spara på dyrbara eken, fast egentligen, varför ha massivt då man kan sätta "vad man har" i mitten. Sedan den slutliga profilen, väldans skön för handen och trevlig att se på. Sist profilen som är de stänger som sitter mellan trappstolparna. Så enkla men med vitt så blir de helfina och passar bra till eken.
image1 (9).jpg

4. Räcket uppe, saknas lite smådetaljer som hatt till stolparna, som dessutom skall kortas ner (nytt golv, nya lister, ... oändligheten)
image1 (3).jpg

5. Under räcket, förutom en fet domino som håller handledaren så sitter det två "pocket hole" skruvar på varje sida, skall pluggas. Repet skall så småningom förvandlas till en snyggt böjd handledare.
image1 (4).jpg

6. Hur det ser ut i nederkant, gerade då jag inte hade någon bättre idé eller sett någon lösning. Fast detta verkade fungera. Om inte så göra jag om trappan. Har man gjort om en trappa så är det enkelt att starta igen...
image1 (5).jpg
 
Trappan i dess nuvarande form, lite ofärdig bara... Den var tidigare i lackad furu, krafitgt gulnad och med spalje. Fruktansvärt!! Och plastmatta i stegen... Need I say more. Ska gräva fram bilder på hur den såg ut i somras innan renoveringsstarten.
image1 (6).jpg
image1 (7).jpg
image1 (8).jpg
 
Ser mycket snyggt ut. Vad ska du använda för lim mellan eklisterna?
 
Daniel_N skrev:
Ser mycket snyggt ut. Vad ska du använda för lim mellan eklisterna?
Polyuretanlim, främst för öppentiden. Funderade på epoxy men har ingen erfarenhet av det ännu.
 
Polyuretanlim borde funka fint, duscha ytorna innan med en vattenfylld sprayflaska.
 
Immobil skrev:
Ska de skarpa kanterna på handledarens ovansida vara där?
Om du menar tredje från vänster så är det råmaterialet efter limning men före fräsning. Andra från vänster är den slutliga och den som sitter på plats är slipad, inoljad och len och himla skön för handen.

Om du menar det man ser på toppen av andra biten så visst. Funderade på en helt slät ovansida men ville ha den lite annorlunda så jag provade att fräsa lite djupare med elipsfräsen så att denna topp blev resultatet, helt ok tyckte jag. Fast kanterna är slipade lena.

Finns det risker med den kanten tror du? Dvs om man går snabbt ner för trappan och låter handen glida... eftersom du funderade på det.
 
Största risken med kanten är nog att du med lite otur kan slå ur någon flis vid fräsningen, samt att det blir betydligt jobbigare att slipa. Ser ut att bli snyggt annars.
 
Vid fräsningen ser jag inga problem och slipningen, tja, är det någonsin lätt. I början av min snickar era så försökte jag göra saker så enkla som möjligt för att slippa jobbig slipning men nu bryr jag mig inte. Slipa är ett måste precis som ytbehandling för att ett jobb skall bli bra. Så om det blir snyggt med en kant men jobbigare med slipningen så sätter jag prio på snyggt.

Ska det bli fint så får man lida pin.
 
Snyggt! Vad använder du för fräsmaskin?
 
geschwint skrev:
Finns det risker med den kanten tror du? Dvs om man går snabbt ner för trappan och låter handen glida... eftersom du funderade på det.
Njää, tyckte bara att det verkade obekvämt. Fast det känner du bäst själv. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.