Är det någon som vet hur byggnadsreglerna för trähus ser ut numera? Jag vill minnas att det fanns ett förbud mot att bygga högre än två våningar. Men jag är också ganska säker på att den begränsningen tagits bort eller möjligtvis ändrats. Men är det någon som vet exakt hur reglerna ser ut? Är det möjligt att bygga i trä högre än två våningar? Och vad är det i sådana fall för några brandklasser man bör hålla sig till?
 
Någon hjälp eventuellt...

"Sverige fick nya byggregler 1994, enligt Trätek (2002). Dessa innebär att funktionskrav ska
uppfyllas. På så sätt tillåts obegränsad användning av trä i bärande stommar. Myndigheterna
har gått från att fokusera på detaljkrav vid utformning av byggnader till att istället ge
generella minimikrav för att uppfylla brukarnas behov om exempelvis säkerhet och komfort.
Träkonstruktioner kan användas så länge de generella kraven är uppfyllda. Trätek skriver: ”I
praktiken begränsas användningen till högst ca 6-8 våningar medan 3-4 våningar är
vanligast.”. Hämtat från: www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_vxu_diva-2312-2__fulltext.pdf
 
Tack för svar.

Efter en ordentlig genomläsning av Boverkets byggnadsregler är det enda krav jag kan hitta på trevånings småhus som inte finns för tvåvånings småhus ett krav om att vinden ska vara tillgänglig från takets utsida, via lucka eller motsvarande. Och är det inte värre än så verkar det ju fullt genomförbart att bygga tre våningar.
 
Jag tror att dom i Umeå, eller Sunsvall, eller åt det hållet , byggt ett flervåningshus i trä, 4-5 våningar, med en massa energi och ekolösningar, såg något program på Sr:s kanaler. kanske Landet Runt, för ett år sedan ?
 
I Växjö vet jag att de har byggt flera flerfamiljshus på 4-5 våningar i trä. Men då är det ju byggbolag som genomfört det och de har ju oftast stora resurser. Min fråga gällde mest möjligheterna att bygga ett vanligt enfamiljshus i tre våningar i trä, eller om det skulle innebära alltför mycket extra byråkrati. Vilket det, efter vad jag förstått saken, inte blir.
 
Jodå, det går att bygga höga hus i trä idag.
Viktigt är att man brandprojekterar och dimensionerar rätt.
Annars är det inga större problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.