kimpo skrev:
Trägolv, Limmad Golvgips, Primer, Limmad gv slang, Armering och betong/flytspackel, Fuktspärr och Klinker. Där har du mitt tips för ett bra golv!
Ha en trevlig fredag!!
Här är saxat från den klistrade tråden angående golvvärme. Vad tror du om det?

"Ett vanligt alternativ på träbjälklag är att man lägger slingorna i plåtar mellan glespanel och sedan lägger en golvspånskiva. Ovanpå detta kan man fortsätta som tidigare nämnts. Man kan även lägga slingorna direkt i en speciell golvspånskiva som har utfrästa spår för slangarna, men då måste i regel bärigheten kompenseras med (eventuellt två lager) golvskivor. En annan bra variant är att gjuta in värmeslangarna i en självbärande kaka av betong som ligger flytande ovanpå spånskivan."
 
JohanKson skrev:
Varför räcker inte en aquaboard (eller liknande vt-skiva) skruvad/limmad mot det massiva trägolvet om det endast är fuktkänsligheten man är ute efter?
Fukten kan ju vandra genom skivan till träet under. Samma sak på väggarna. Våtrumsskiva på träreglar är naturligtvis inte lika fukttåligt som en massiv mineralisk konstruktion.
 
Du kan fylla bjälklaget med EPS cement lägga ett armeringsnät att fästa slangen i sen gjuta med betong eller flytspackla (går en del flyt som är dyrt)
 
Prisjämförelse BilTema mot LIP, grovräknat för total yta på 30 kvadrat (golv + vägg)

BilTema: 2568 kr
LIP: 4164 kr

ca 70 % dyrare att köra LIP än BilTema. (kvalite är en annan diskussion).
 
om man väger in chansen att reklamera så faller Biltema bort direkt. de kan inte sköta reklamationer. dessutom har de noll kunskap om våtrum. hur kan man ens överväga att spara någon tusenlapp genom att handla det viktigaste i huset där?
 
Redigerat:
JohanKson skrev:
Prisjämförelse BilTema mot LIP, grovräknat för total yta på 30 kvadrat (golv + vägg)

BilTema: 2568 kr
LIP: 4164 kr

ca 70 % dyrare att köra LIP än BilTema. (kvalite är en annan diskussion).
70% dyrare???

det är 38,3% eller 1596kr dyrare
 
T
Sedan så är ju inte Biltemas godkänt för bjälklag. Total idioti att köpa Biltemas skit för att spara 1500 spänn.
 
tank77 skrev:
Sedan så är ju inte Biltemas godkänt för bjälklag. Total idioti att köpa Biltemas skit för att spara 1500 spänn.
Sant, det blir LIP för min del. 1500 kr är småpotatis för att få ett beprövat system.
 
Bra val!
 
En fråga till, sen är nog detta ämne uttömt. :D
Gips på golv? Det är OK med vanlig kartonggolvgips om man ska flytspackla ovanpå?

Hittade svar på min egen fråga tror jag:

"På golv skall skivor inte utgöra underlag
för tätskikt. Dock kan skivmaterial vara underliggande
konstruktion för avjämningsmassa/
spackel som underlag för tätskikt." - BKR branschregler 2007
 
Redigerat:
Zemerlin skrev:
70% dyrare???

det är 38,3% eller 1596kr dyrare
1596 / 2568 = 62%

Ingen som kan räkna här?! :D
 
injonil skrev:
1596 / 2568 = 62%

Ingen som kan räkna här?! :D
Jag vågar faktiskt sticka ut hakan och säga - Jo, jag!

Du kan ju inte ta mellanskillnaden och dela med vad Biltema tätskicktet kostar, för att få reda på hur mycket dyrare LIP produkten är....

EDIT: eller så skojar du kanske bara?
 
Hehe, nejdå, jag skojar inte!

När något är dubbelt så dyrt så är en vara 100% dyrare än en annan. Det funkar t ex så här:

a kostar 10:- b kostar 20:-

pris på a i förhållande till b: (20-10) / 10 = 100% dyrare

Det är en helt annan sak hur mycket billigare b är jämfört med a (vilket givetvis är 50%)!
 
Zemerlin du borde faktist ta upp nians mattebok och repetera din procenträkning, grabbarna har rätt och skojar inte med dig.
 
Vilken lustig vändning den här diskussionen fick! :D
Ber om ursäkt för min felräkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.