Ni som har fritidshus med vattenburen elvärme - hur stor är er elförbrukning under vintern när det står tomt?

Försöker hitta några siffror på vad som kan vara "rimlig" förbrukning. (om det är möjligt)

Vad jag är ute efter är just vintermånaderna, inte totala årsförbrukningen. Typ; jan XX kWh, feb XX kWh, samt ytan som ska värmas upp.

Tack på förhand.
 
Om du vill ha lämpliga värden att jämföra med behöver man veta var i landet stugan ligger, vilken temperatur du vill ha under vintermånaderna samt hur välisolerad stugan är.

Själv har jag haft på tok för dålig koll på elförbrukningen...
 
Min totalförbrukning för hela året var ca 3500-4000kwh - du ville ju inte veta det - men säg att ca halva var vinter ca..

Då hade jag 6gr mesta dels utom ca 6-8 tillfällen då vi var där under en helg - då med 20 grader inomhus.

Stugan ligger i dalarna...

Din rimliga förbrukning borde nog vara mellan 0 - 20000 kwh - eller hur långt är ett snöre ;)
Det beror ju helt på storlek, isolering, värme, vart den ligger osv
Säg ngnstans mellan 1000 - 10000 kwh om du inte helt kallställer utan har en låg vilovärme, har en rimlig isolering -men inte supertjock, på en rimligt stor stuga i mellansverige...

/K
 
  • Gilla
inter_adam
  • Laddar…
Bara som en jämförelse. Jag har 67 m2 i Bergslagen och håller strax över nollan + värmekabel för inkommande vatten. Jag har ej vattenburen värme. Huset är "normaldåligt" isolerat, men totalförbrukningen landar ändå på bara 3500 kWh/år och så har jag haft i ett flertal år nu. klaskarlssons gissning på upp till 10000 kWh/år låter rimlig, men du får allt speca dina förhållanden bättre som plats, byggarea, boarea, hustyp, ung isolering osv. Betänk att en cirkpump för radiatorvattnet drar ca 900 kWh/år bara den (vid antagen effekt på 100 Watt).
 
Jag har lite samma funderingar, alltså hur mycket el som kommer förbrukas i vårt fritidshus under våren, och det var intressant att läsa ditt inlägg ClasseClas. De flesta cirkulationspumpar är väl dessutom på 200W, eller? Hur är det med dessa, går de hela tiden? Och går de alltid på full effekt?
 
Det av mina timmerhus som jag kör på "full" värme hela året förbrukar c:a 10.000 kwh för hela året, skulle tro att ungefär hälften går åt under vintermånaderna, huset är 75 kvm och ganska väl isolerat.
 
De flesta cirkpumpar har en 3-lägesbrytare som ger 3 olika flöden. Effekten ligger typiskt kring 30-35W i läge 1, 60-70W i läge 2 och 90-105W i läge 3. Pumpen går kontinuerligt och det är inte att rekommendera att stoppa pumpen i onödan för då kan den rosta, korrodera eller ärga ihop och då startar den inte alls efteråt.

Det finns även nyare cirkpumpar som drar betydligt mindre och som jobbar dynamiskt snarare än i fasta effektlägen. Kruxet är att de är riktigt dyra så payoffen sticker iväg ordentligt jämfört med en traditionell cirkpump.

Om jag hade vattenburet i min stuga så skulle jag spetsa cirkvattnet med glykol el. motsvarande. Ett längre strömavbrott på vintern eller ett cirkpumpshaveri är ju inte att leka med precis speciellt om man inte är där på några månader efter haveriet...
 
OK, bra info! I vårt fall tänkte vi lägga oss på 5-10 grader på vintern när vi inte är där, vilket kommer vara 90% av tiden oktober till april. Har inte bestämt exakt gradtal. Hela vårt bottenplan (ca 100 kvadrat) kommer att ha vattenburen golvvärme som får stå för värmen under vintern när vi inte är där. Klarar vi att dra runt detta på 35 W i cirkulationspumpen?
 
Här kommer lite uppgifter;
1-plan 100 kvm + 70 kvm biyta, källare, oinredd kallvind. sågspånsisolering. Nya fönster. Västerbottens inland. Vattenburen elvärme.
 
jobu skrev:
Klarar vi att dra runt detta på 35 W i cirkulationspumpen?
Nå, effekten på cirkulationspumpen påverkas väl inte av vattentemperaturen.

Så elda på, och du skall nog få varmt!
 
Hej,

Väcker en gammal tråd.

Vad är lämplig temp att ha under vintern i en isolerad stuga med fuktspärr?

Mvh
 
Bambi skrev:
Hej,

Väcker en gammal tråd.

Vad är lämplig temp att ha under vintern i en isolerad stuga med fuktspärr?

Mvh
Det jag har hört är har man fuktspärr så bör man ligga på minst 10-15 grader för att undvika risken att varm fuktig utomhusluft kondenserar på plasten i isoleringen.
Sen är väl vintern inte det farliga, utan våren och ev hösten, då fuktig utomhusluft kan vara varmare än inne periodvis, och därmed kondensera på fel sida plasten...

/k
 
För sp nämnde jag utan fuktspärr men de påvisade trots det 10 grader ..men men de kanske missuppfattade att det var ett fritidshus med ångbroms i stället
 
S
Äldre enplans fritidshus och enkelt byggt på 55kvm, västkusten.
Väggarna är 10cm tjocka med isolering, 2 glasfönster.
Underhållsvärme 10 grader på vintern, 18-19 grader på sommarhalvåret.
Med luftvärmepump och element lågt ställda, 4500kwh per år.
Enbart element drog det dubbla, 9000kwh per år i vart fall…..!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.