Hej

Har ett gammalt (151 år) hus med torpargrund. Det är torrt och fint i grunden, högt i "tak" mellan 1 - 1,7 m. Problemet är att vi har trägolv lagda direkt på regler (alltså ingen isolering under) Kan man isolera underifrån? Vi kan inte isolera ovanpå då vi bara har ca 205 cm i takhöjd inne. Vi vill helst inte leja bort jobbet utan göra det själva.

Tacksam för råd

Lena
 
För ett antal år sedan monterade jag golvvärme från undersidan. Torpargrunden är ca 1.3 m. Masonit och isolering plockades ner och 480 m golvvärmeslang och fördelarplåtar monterades. Sedan tillbaks med isolering och masonit (trossbottenluckor) och slutligen 50 mm frigolit över hela ytan. Resultatet blev jättebra, men det var ett stort jobb. Gammal glasullsisolering över huvudet var ingen hit.
Plåtarna spikades mot golspånet med dyckerpistol. Isoleringen hölls på plats med snören som häftades i bjälkarna på lämpligt avstånd. Golvvärmeslangen delades upp efter rumsindelning, med längder mellan 70 - 90 m ( ca 25 m2/ slinga).

Hoppas du fick något användbart tips.
 
Hej igen och tack för svar. Golvvärme har vi inte tänkt ha men jag kollade på den skickade länken till isover. Verkar skapligt lätt.......hrm

Får väl se om fler förslag kommer men tack så länge.

Lena
 
Att ta ett gammalt hus och isolera torpargrunden är farligt för huset. När du isolerar tar du bort värmeläkaget från huset ner i grunden vilket gör att du får fuktproblem. Lyssna med någon expert på ämnet innan ni gör nått så att ni inte blir olyckliga!!! Det vore tråkigt. Kolla på möjligheter att göra en varmgrund dvs isolera själva grunden i stället för bjälklaget emellan.
 
  • Gilla
J-F
  • Laddar…
Ska göra något liknande men jag har ju plintar och därmed helöppet under huset så för mig bör det ju vara lugnt.
 
  • Gilla
Peter U. Bäckström och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.