Håller på att dra el i en gäststuga och vet inte vad som är bäst, är det ifälld eller utanpåliggande dosa bakom elementet.
 
Har du möjlighet till infälld är det alltid bäst, behöver du dock bryta upp en vägg för det kan det ju vara lite overkill. Hur ska elementet kopplas in? Vissa av dem har en speciell dosa som ska monteras över apparatdosan.
 
Har möjlighet till infälld, har inte köpt något element. Tänkte om man lika gärna kunde dra ut VP-röret rätt ut till specialdosan till elementet.
 
Är inte expert på området, men jag skulle nog ha dragit till en dosa isf.
Vet att jag har det så i min befintliga installation.
Har nog inte så mycket att tillfära mer i diskussionerna, utan överlåter det till de som kan sin sak. (Finns behöriga på forumet)
För övrigt, vilken effekt tänker du dig? 1 eller 2/3 fas? Det styr lite vilken dimension du behöver på VP-rören...
 
Har inte kollat vilken effekt jag behöver. Tänkte ha 3-fas element så att det blir jämnare belastning.
 
Dra det till en infälld dosa så har du mer valmöjlighet när elementet väl kommer dit. I stort sett alla radiatorers dosor går att sätta rakt på en infälld dosa.
 
E
billigare å lättare att dra ut vpröret/n bara
 
jag röstar på dosa!, den dagen du får för dig att plocka bort elementet kommer du ångra dig om du har ett rörutlopp, en dosa går alltid dölja med lock..
 
E
tas elemmentet bort är det bara kapa rören ta bort kabeln å tapetsera över
om man valt rörutlopp
har man inget behov av element
varför är det då bra å ha ett doslock kvar som man inte bör (får?) tapetsera över?
 
Kommer detta vara sista elementet i slingan? Ska du mata vidare till nästa röstar jag på dosa. Är det bara detta så kvittar det, jag hade nog satt en dosa.
 
Dra fram alla tre faserna plus nollan (och skyddsjord förstås) till varje element så kan du välja faser efter behag och även installerar 230 V element. En del 3-fas element vill dessutom nolla för styrning.
 
mycke_nu skrev:
Dra fram alla tre faserna plus nollan (och skyddsjord förstås) till varje element så kan du välja faser efter behag och även installerar 230 V element. En del 3-fas element vill dessutom nolla för styrning.
Var placerar man dosan? Bakom elementet eller jämte när det gäller trefaselement.
 
Badger skrev:
Var placerar man dosan? Bakom elementet eller jämte när det gäller trefaselement.
Jag har mina bakom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.