Det bör du verkligen inte göra. Har själv sett resultatet om man gör på det sättet. Resultatet skulle bli att kakelfixen drar ut kvarvarande mjukgörare ur plastmattan, vilken sen kommer att spricka med stora fuktskador som följd.

Dessutom är det inte heller godkänt, så vid försäkringsärende skulle du inte få ut en krona. Mitt tips till dig är att riva ner skiten, sätta upp ett lag gips till som du sedan fuktspärrar med ett godkänt system. Därefter kan du kakla.

Behöver inte bli så dyrt.... blir dock billigare än om du i framtiden tvingas riva ut den vattenskadade delen av huset.

Lycka till! :)
 
Korsriddaren skrev:
Det bör du verkligen inte göra. Har själv sett resultatet om man gör på det sättet. Resultatet skulle bli att kakelfixen drar ut kvarvarande mjukgörare ur plastmattan, vilken sen kommer att spricka med stora fuktskador som följd.

Dessutom är det inte heller godkänt, så vid försäkringsärende skulle du inte få ut en krona. Mitt tips till dig är att riva ner skiten, sätta upp ett lag gips till som du sedan fuktspärrar med ett godkänt system. Därefter kan du kakla.

Behöver inte bli så dyrt.... blir dock billigare än om du i framtiden tvingas riva ut den vattenskadade delen av huset.

Lycka till! :)

helt rätt...........kakla på annat än godkänt underlag kostar............med tiden
 
Tror det finns större påvisade problem med felaktikt rollade tätskikt än med plastmattor som "förångats". Varför skulle en plastmatta skadas av kemikalerina och inte det rollade tätskiktet?

Om man desstuom rollar tätskikt på en plastmatta hur skulle kemikalierna i fixet nå till mattan?
 
Plastmattan skadas av alkaliteten i fixet. Tätskiktet som du tänker rolla på skadas av mjukgöraren i mattan.

Allvarligt, du ifrågasätter alltså det faktum att det här är en dålig konstruktion för att du är för snål för att bygga på ett riktigt sätt?
 
Snålhet har inte med detta att göra, däremot säger sunt förnuft att en tät plastmatta är ett bätre tätskikt än rollat. Därav nya rekomendationer om att använda just plastmatta. Men jag håller med om att det finns tvivel om hur material reagerar med varandra. Ingen som har någon länk till någon studie på detta?
 
Jag håller inte alls med om det. Skulle sunt förnuft säga att det är bättre med en sprucken plastmatta av tveksamt ursprung än ett tätskikt särskilt framtaget för keramik? Och det finns inga nya rekommendationer om att använda matta istället för keramiktätskikt.
 
Är absolut ingen expert på detta, jag vet bara att en polare som precis fixat sitt badrum, och det är alltså ett helt nytt badrum, företaget som renoverade det la in en plastmatta på golvet först, just för att det blev bra resultat utav det, och sen satte klinkers på det.. som sagt, jag är ingen expert, men tänkte ändå det kunde vara kul att nämna det..
 
T
Men den mattan är ju speciellt framtagen för att sättas klinker på, en jäkla skillnad.
 
Det går utmärkt med matta bakom, och har använts i flera år, men det går antagligen inte med vilken matta som helst, jag har sett ett par hundra badrum med matta bakom, i nyproduktion.
 
Kollade med hantverkaren och det var en helt vanlig plastmatta, behövde inte vara någon speciell enligt han.
 
K
Jannemstd skrev:
Kollade med hantverkaren och det var en helt vanlig plastmatta, behövde inte vara någon speciell enligt han.
Då tycker jag att han är ute och cyklar då det finns mattor som är framtagna och godkända just för att sätta kakel eller lägga klinkers på. Han verkar vara i behov av att ställa ifrån sig den cykeln och gå på kurs istället :)
Vilka dessa mattor är och deras tillverkare står specificerade i GVK:s branschregler Säkra Våtrum.
 
De mattor som står listade av GVK är de mattor som är testade, därvid kan man garantera att de håller. De övriga mattorna kan man helt enkelt inte ha någon uppfattning om, det är inte samma sak som att säga att de är skillnad på mattorna... (det kan givetvis vara skillnad och jag säger inte att alla mattor är lämpliga)

Dock så bör man givetvis vara säker på att mattan sitter bra, vilket också har poängterats flertal gånger.
 
De mattor som är avsedda för keramik är framtagna för detta ändamål. Vissa äldre typer av mattor kan mycket väl ha visat sig fungera när de testats, men generellt fungerar inte vanliga klassiska plastmattor.
 
Var själv på gång att sätta kakel på en gammal godkänd matta, men då rörmokaren var tvungen att öppna upp väggen, så märkte jag att mattan ej satt fast så bra som den borde. Den hade aldrig hållt för mina 30*40 plattor. Så jag är j*vligt glad över att det blev som det blev, och att jag tog ner mattan och gjorde grundarbetet ordentligt. Visst, det är mycket möjligt att det hade funkat och att det kommer att funka för er som funderar på att sätta på matta. Men är det värt risken??
 
Finns Speciella plastmattor som man kan kakla på! Används i många fall i hus med träbjerklag på övervåningar.

Men som sagt kakla på icke godkända mattor? Då får man ta fram stora plånboken och göra om igen!

Mvh Danny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.