Vi har tidigare haft laminatgolv i två olika boenden, och de har blivit väldigt fula - fogarna har svullnat ordentligt. Jag tror att det har varit golv från IKEA eller liknande inlagt.

Nu står vi och ska renovera kök, och vet inte om vi vågar satsa på laminat eller om det är parkett som gäller. Vi har kollat ut ett snyggt golv från Tarkett (http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/laminate/product/1355/product.asp)

Brukar även dessa dyrare golv svälla?
 
T
Laminatgolv ska inte svälla om du nu inte svabbar golven med en massa vatten?
 
Kanske var lite otydlig. När vi flyttat in så har golven redan varit svullna. Vi har endast torka dem med lätt fuktad trasa, men vet inte hur tidigare ägare har gjort.

Även om man inte "torkar med en massa vatten" i ett kök, så blir det ju ibland stänk och spill. Betyder detta att laminat är olämpligt i kök?
 
det finns ju "sealer" en sorts lim som man sätter i skarvarna för att slipa få ner vatten=svällda fogar...så i ett kök ska man inte vara orolig för laminat....dock dumt i hall...
/
M
 
Läser något förvånat ditt påstående..
Jag har ärligt talat aldrig varit med om det du beskriver.
På något sätt måste de ha blivit felaktigt hanterade.

Självfallet ska ju inte de rekommenderade utjämningsspalterna runt kanterna underskridas.
 
Trojlee: har också sett den sealern: http://www.clickguard.de/europe/english/index2.php. Säljs på Bauhaus

Goforit: Låter skönt att du aldrig varit med om det, men himla konstigt att det blivit så här. Bröt bort en sockel, och golvet ligger cirka 5 mm från väggen - så det borde inte vara problemet.

Har du laminat inlagt? Vilket märke?
 
Ja, vi har laminat av flera olika märken i vårt nuvarande hus:
Två Pergo, ett IKEA, två Tarkett och ett billigt från Rusta.

Jag lägger också in golv åt andra (lagt golv från ex. ByggMax, Barlinek m.fl.) och har som sagt aldrig sett det du beskriver.

Jag har varit med och rivit ut ett golv med de felen, men det var lagt direkt på en oisolerad cementplatta.
 
Och du har inte haft problem med något av dessa?
Här är det krypgrund, men är lite osäker på hur det är med isolering.

I köket ligger det nu plastmatta, och i rummet intill ligger det fula laminatgolvet. Laminatet är mycket kallare än plastmattan, och har även läst i olika trådar om att det är ett problem.
Läste någon stans att anledningen är att laminaten är så släta och därför känns kallare. Golvet från Tarket är skrovligt (ådrat), tror du att det kan hjälpa mot kylan?

Vet inte om vi ska köra på vitlaserat Viva istället... blir samma pengar
 
Att laminatet ibland kan uppfattas som kallare än plastmatta kan jag hålla med om.

Är du orolig för kyligheten, så finns det ju laminatanpassad golvvärme att lägga under.
 
Att laminat känns kallt beror på att det leder värme bra.

Lägger man laminatet på en betongplatta måste det finnas ångspärr (byggplast) under för att hindra fukt från att tränga upp.
 
Goforit: Visst kan man lägga golvvärme, men det känns ju onödigt eftersom golvet inte är kallt - det är laminatet som gör det kallt (eftersom plastmattan är varm)

Mycke: Förstår inte ditt resonemang. Hur kan 7 mm laminat leda (bort) värme bättre än några mm plastmatta? Isåfall tror jag mer på min teori om strukturen på golvet. Ett slätt laminatgolv har ju större kontaktyta med foten än en plastmatta som har en "skrovligare" yta?
 
T
Parkett är mycket varmare att gå på än laminat. Laminat är svinkallt!
 
chrille112 skrev:
Goforit: Visst kan man lägga golvvärme, men det känns ju onödigt eftersom golvet inte är kallt - det är laminatet som gör det kallt (eftersom plastmattan är varm)

Mycke: Förstår inte ditt resonemang. Hur kan 7 mm laminat leda (bort) värme bättre än några mm plastmatta? Isåfall tror jag mer på min teori om strukturen på golvet. Ett slätt laminatgolv har ju större kontaktyta med foten än en plastmatta som har en "skrovligare" yta?
Det du uppfattar som kyla är att den goda värmeledningen i laminatet bättre leder bort värmen från din fot till laminatet. Tjockleken har ingen större betydelse förrän laminatet blivit genomvarmt, och det tar en bra stund. Sedan spelar givetvis även kontaktytan en roll, precis som du säger.
 
chrille112 skrev:
Mycke: Förstår inte ditt resonemang. Hur kan 7 mm laminat leda (bort) värme bättre än några mm plastmatta? Isåfall tror jag mer på min teori om strukturen på golvet. Ett slätt laminatgolv har ju större kontaktyta med foten än en plastmatta som har en "skrovligare" yta?
Materialets värmeledningsegenskaper.
Jämför med en ugn. 200 grader kan du sticka in handen i ugnen men tar du i en plåt så bränner du dig. Både luft och plåten har samma temperatur men olika värmeledningsegenskaper.

Annan jämförelse är om du sätter foten mot ett badkar (plåt eller porslin) eller mot ett handfat så känns det kallt. Trots att den har samma temperatur som omgivande luft och förmodligen något varmare än golvet om du inte har golvvärme.
 
Svullna skarvar beror oftast på antingen för mycket vatten på laminaten (spill i kök, våtmoppning, våta utskor etc.), felaktig läggning eller dålig kvalité.

Att man behöver visst avstånd mellan laminat och vägg håller jag inte med om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.