Jag har ett vattenburet värmesystem och använder en Nibe oja/el panna för uppvärmning av huset från december till mars. Från april till november använder jag en luft/luft värmepump på nedanvåningen samt en elradiator på ovanvåningen. En extern varmvattenberedare används till dusch- och kranvatten året runt. Är det OK att stänga av Nibe-pannan och cirkulationspumpen helt och hållet mellan april till november? Behöver jag köra igång systemet då och då? Eller skall jag alltid låta den vara igång med låg grundvärme hela tiden?
 
Pannan går att stänga av men cirkulationspumpen mår bra av att gå en stund varje dag. Om pumpen är reglerbar så sätt den på lägsta hastighet, den drar 30-50 watt och den värmen kommer huset tillgodo.

Protte
 
Staffans2000
Sakta i backarna! Inte behöver cirkulationspumpen gå en stund varje dag!!!!!
Låter du den snurra en stund en gång i månaden räcker det mer än väl för att den inte skall fastna.

Staffan
 
Tack för era svar. Hur bör jag göra nu när det närmar sig noll gradigt och pannan fortfarande är avstängd. Kan rören frysa igen?
 
Blir det minusgrader innomhus så fryser det, sedan är det kört, rören och radiatorena spricker.

Protte
 
Hahaha...jo men är det minusgrader inomhus så funkar nog inte värmepumpen! :D
Det ska vara "ganska" kallt länge om det ska frysa inne i ett hus i Skåne.
Och är det i huset du bor i så har du nog inte minusgrader inne - eller? :p
Står pannan i en källare kan du vara lugn. Det är frostfritt länge i en källare i ett hus. ;) För du bor väl i Malmöhus och inte i Sibrien med permafrost? :rolleyes:
Men står pannan i ett uthus eller i något oisolerat utrymme bör du se upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.