Bnicke skrev:
Ja det är väl det bästa du kan använda dig av, inga köldbryggor, lätta att montera, själv använde jag dorocellgrund...sprättlätt :) [länk]
 
Redigerat:
Enkelt som sjutton med färdiga kantelement. Gjorde min grund med ett garagepaket från supergrund.se. Blev kanon och funkade bra.
 
Räkna dock inte med perfekt passform på kantelementen. Den teoretiska 90-graders vinkeln mellan sida och bas brukar variera en del. Ca 0.5-1 cm får man tyvärr räkna med på ett 400 mm högt element. Särskilt hörnelementen brukar ligga och rida och är i stort sett omöjliga att få perfekt. Gäller åtminstone för siroc-elementen som jag använde. Under vintern är det ju inte heller särskilt trevligt att hålla på och finlira med elementen. Jag byggde i juli och då kunde man ju ligga brevid och joxa på, men inte i november i snålblåst och regn...
 
pejida skrev:
2 bar luft brukar de trycka med vilket motsvarar 20 bar vatten vilket är lååångt över vad det kommer vara sedan. Lycka till
där var jag inte alls med

hur kan 2bar motsvara 20bar vatten ??

du menar väll att 2bar luft motsvarar 20meter vattenpelare ?

och är det inte lättare att planda i nått floriserande i vattnet och fylla röret och sedan trycka så är det bara att gå med en UV lampa så lyser det upp ordentligt ifall det läkt lite nånstans

fast luft tränger ut bra så är också frågan ifall alla skarvarna och pluggarna som använs helt täta så de behåller trycket under så lång tid

då tycker jag att det borde vara lättare att fylla upp det med vatten över plattan och göra en markering på röret där ytan är så ser man lätt om den ändras under gjutningen när man har tryck på och innan man gjuter så letar man efter floriserande fläckar när man koplat på lite extra tryck


men vad vet jag om vad nu tycker är bäst men jag reagera på hur ett tryck omvandlas med en faktor 10
 
Mikael_L
miry skrev:
hur kan 2bar motsvara 20bar vatten ??
Jag antar att tanken är att luft läcker ut lättare än vatten ...

Men huruvida luft verkligen läcker lättare än vatten kan man ju diskutera.
Både kväve och syremolekylen som är de två vanligaste i luft (>99%) är ju mindre i storlek än en vatten (H2O) molekyl. Däremot är vattenmolekyler polära samt lite lättare i molekylvikt.

Som sagt så vet jag inte. Men egentligen borde jag veta, då just läckagemätningar är en rätt vanligt uppgift på mitt jobb. I något extremfall har vi mätt med helium som tryckmedium, då denna gas definitivt läcker lättare än både vatten och luft.
 
Det var rörisen som sa det till mig, och det verkar stämma...
när jag hade 2 bar lufttryck i golvvärmen var det LÄTT 10 gånger högre tryck än när jag hade 2 bar vattentryck vid avluftningsproceduren...sen vet jag inte VARFÖR det är så :)
 
Kan dock inte rekommendera att provtrycka jordvärme med 2 bar luft om man har skarvkopplingar eller dyligt ute i backen...det gjorde jag...tyvärr :(...jag hade det trycket i systemet ca 1,5 vecka...sen försvann allt...antagligen nån koppling som skjutit sönder...men det märks till sommaren när jag får gräva upp skiten igen...suck! eller vet någon om det finns någon typ av gas man kan köra ut i slingorna och sen gå med någon typ av gassökare?

Det räcker att provtrycka jordvärmeslangen med 0,5 bar luft fick jag lära mig på kuppen...däremot golvvärmeslang som inte är har några skarvar kan man kräma i 2 bar luft utan problem...
 
Mikael_L
pejida skrev:
Det var rörisen som sa det till mig, och det verkar stämma...
när jag hade 2 bar lufttryck i golvvärmen var det LÄTT 10 gånger högre tryck än när jag hade 2 bar vattentryck vid avluftningsproceduren...sen vet jag inte VARFÖR det är så :)
Nej ... Tyvärr, nu drog du iväg helt i det blå. :(
Jag är mycket lessen att behöva lära dig att 2bar i vattentryck är alldeles exakt lika med 2 bar i lufttryck.
Tryck är tryck, ingen skillnad beroende på mediumet. Läckage kan däremot vara olika vid samma tryck, just beroende på mediumet ...
 
Däremot behövs det tillstånd för att provtrycka med luft vill jag minnas, pga att luften komprimeras, till skillnad mot vatten, och därmed kan ställa till det om något brister..
 
Mikael_L
Tillstånd ...?
Tja, yrkesmässigt kan det kanske finnas något sådant krav, eller isåfall troligare ett förbud mot luft isåfall.
Jag kan inte tro att amatörer har några speciella myndighetskrav på sig.

På mitt jobb tryckprovar vi en hel del. Det handlar om tryck mellan 0 och kanske lite över 300 bar i vissa fall, men typiskt runt 5-50 bar. Provtryckt volym kan vara från µL-området upp emot 1000 liter. De högsta trycken är dock endast i kombination med de minsta volymerna.

Vi trycker endast med vätska av olika slag som medium, just för att det skulle kunna bli riktigt håriga olycksfall med stora mängder komprimerad gas.

Om man tänker sig en 100-liters kolonn tryckt med luft till 30 bar som brister. Då frigörs det på ett ögonblick 3000 liter luft, som kastar iväg splitter och den stackars operatören. Med vätska blir det helt odramatiskt (för det mesta iaf :surprised:).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.