Vi får våra fina fönster nu om nån vecka. Dessa är grundmålade med linoljefärg, (Ottossons). Det står utryckligen, såg vi nu, att man inte ska beställa/sätta in dem på vintern om man inte kan färdigmåla först, vilket vi ju inte kan.

Om nu grundfärgen blir hård och glasig, tror ni att man kan halvolja den innan man färdigmålar? Jag tänker att det ger färgen elasticiteten tillbaka, eller?

Andra tankar?
 
hej!
Det mest upenbara som kanske redan är uteslutet är ju om de går att färdigmåla inomhus. I så fall bör väl problemen vara ur världen...
 
Jag kan inte se varför inte fönstrena kan stå över vintern med bara grundmålningen. Det viktigaste är att ni gör rent dom ordentligt innan ni målar så att ni inte målar in mögel. Jag skulle inte halvolja grundfärgen innan målningen, för man vill ju inte att det ska vara en fet yta mellan grundfärg och nästa strykning. Bara rengöra och måla.

Det finns ju folk som laserar sina hus med utspädd linoljefärg (t.ex. Ottossons Genarpsröd) i en enda strykning, och det borde ju bli samma sak som att måla med bara grundfärg. I längden blir det inte en lika hållbart som en yta som målats i flera skikt, men över vintern borde grundfärgen utgöra tillräckligt skydd för träet.

PS Ring Ottoson o fråga.
 
  • Gilla
Marre L
  • Laddar…
Ja, man kan ju ringa, förståss...

Tack för råd, jag ringer och frågar, men jag tror på er.
 
Ps. Det går att måla inomhus. Men i så fall blir det ett och ett... Det kanske får bli så.
 
TorpSara skrev:
Ps. Det går att måla inomhus. Men i så fall blir det ett och ett... Det kanske får bli så.
Det är ju alltid lättare att måla fönster innan dom är insatta. Då är man oberoende av väder och vind.
 
Ja, jag insåg just det... Och det är ju ett bra sätt att skiva elefanterna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.