Hej,

Vi har börjat väcka liv i en gammal tanke om att bygga ett uterum/ vinterträdgård här hemma.

Som alltid annars så begränsar plånboken oftast hur mycket kalaset får kosta och då början man fundera på vad man egentligen behöver.

Vårt starkaste spår är att satsa på glaspartier som är klassade som vinterträdgård med isolerat tak med betongpannor på, gjuten isolerad platta m.m.
Men sen kanske man inte behöver så pass bra isolerade glaspartier om man t.ex. stoppar in en kamin och försöker utnyttja värmen även till resten av huset.

Det andra spåret är att gå ner i isoleringsvärde på glaspartierna men att resterande byggs på samma vis som ovan, men på detta vis kanske man inte kan utnyttja det runt t.ex. jul och det kan ju vara praktiskt.

Kanske ska tillägga att vi bor i mitten av Skåne och inte norrland, kan ju ha betydelse.;)

Finns det någon som har erfarenheter eller tips på hur man kan resonera m.m.?
 
Hej

Då det går att resonera på många olika sätt vill jag inte annat än redogöra för hur vi har resonerat kring vår vinterträdgård.

Väggarna är isolerade med totalt 125mm isolering. Taket, ett bandtäckt råspontstak har vi isolerat. Vi har både fasta glaspartier, glasdörr och ett större vikparti där glaset har u-värde 1,3 och konstruktionen 1,7.
Som golv har vi en gjuten betonplatta med golvvärmeslingor kopplade till husets bergvärmepump för uppvärmning vintertid.

Ännu kvarstår ett visst arbete innan vinterträdgården är helt klar men rummet håller värmen bra och på sommaren blir det inte heller för hett där.
 
En braskamin borde väl göra rummet användbart även i jultid nere i Skåne, närmast oavsett isoleringsgrad.

Risken tror jag istället är att rummet inte kommer att bli särskilt svalt under sommartid med betongpannetäckt tak.
 
Genom att ha ett ljusogenomträngligt tag plus isolering gör att du får en betydligt svalare tillvaro än om du skulle välja ett kanalplast-tak. Då får du ett drivhus och ingen vinterträdgård
.
 
Jo jag håller absolut med era resonemang om taket.
Har en känsla av att om man har kanalplasttak så blir det ett himla oljud om det börjar regna plus att man borde få effekten av skuggning under sommaren när man bygger täckt tak. Vårt eventuella uterum kommer att ligga i sydvästligt läge.
Oavsätt vad man har för täckning på taket vad bör man sikta på i isoleringstjocklek på detta?

En isolerad gjuten grund har jag tänkt mig hela tiden för att ha så stora möjligheter som möjligt.

Glaspartierna är onekligen den posten som drar iväg kostnadsmässigt.
Om man tittar på en sektion med ett u-värde på t.ex. 1,9 och jämför med en sektion med ett u-värde på t.ex. 1,2 så stiger priset till det dubbla.

Är det någon som har en gissning hur man kan tänkas uppleva de sämre partierna, blir det dragit, slukar mycket energi eller hur skulle man kunna beskriva upplevelsen?
 
Hur du kommer uppleva de sämre partierna? Ja förutsatt att de ha isoleringslist kommer du endast att uppleva kallras och att det krävs mer värme för att behålla temperaturen i din vinterträdgård. I övrigt bör du inte märka något.

Ett litet tips kan vara att titta på SKBV (Skånska Byggvaror) för att se vad de har, kanske finns där något som fungerar för dig.

Kika gärna in på vår blogg för att titta närmare på vår vinterträdgård. Det går även bra att ställa frågor via bloggen eller genom PM.
 
Ursäkta om jag lånar tråden men jag är i precis samma läge och skall bygga ett utreum. Mina funderingar angånde tak är kanalplast vs täckt tak. Även om det nu blir växthus på sommaren med ett kanaltak så bör man tänka på att ett täckt tak gör att (i vårt fall) vardagsrummet blir mycket mörkare då vi har fönsterpartier där uterummet skall vara. Så hur man än gör så blir det "fel".

Hur har ni tänkt?

/N
 
Vi funderr också på inglasat uterum. Funderar på pulpettak med höga väggen utåt för att få in ljus. T ex genom att ställa fasta 200 cm partier på en 80 cm bröstning.
 
Vill gärna höra erfarenheter i samma ämne, min altanplatta är nu gjuten, isolerad med golvvärme, det ska bli sadeltak, isolerat och samma pannor som övriga huset. Jag har räknat med 150mm isolering i de väggar som inte är helt i glas och en höjd på partierna på 210cm minst.

Tanken är att det vintertid ska kunna värmas upp vid "festliga" tillfällen i övrig bara hållas på plussidan vilket ofta är rätt enkelt i skåne.

Vad jag kunnat läsa mig till så skulle den stora skillnaden mellan "höst/vår" och riktiga vinterpartier vara mängden kondens/imma , en del vinterpartier har ju tom värmekabel inbyggt.
 
islander skrev:
Tanken är att det vintertid ska kunna värmas upp vid "festliga" tillfällen i övrig bara hållas på plussidan vilket ofta är rätt enkelt i skåne.

Vad jag kunnat läsa mig till så skulle den stora skillnaden mellan "höst/vår" och riktiga vinterpartier vara mängden kondens/imma , en del vinterpartier har ju tom värmekabel inbyggt.
Jag byggde med Willabs WT60 i sommras och 40mm kanalplast. Har just nu 15gr dygnet runt med vattenburen golvvärme. Förra söndagen satt vi i 21gr värme när det var -2 ute då tog det ca 3h att värma från 15-21gr med golvvärmen.

Att bara hålla sig på plussidan i skåne lär inte bli många Kwh.

Kondens har vi inte haft alls.
 
Vi ännu i år inte haft kondens på våra partier. När vi hade det förra året var det bara utifrån och vid extrema förhållanden. Då fick vi kondens även på våra vanliga fönster. I mellansverige har det varit som lägst 8-12 minusgrader såhär långt i år och vi har aldrig haft kallare i vinterträdgården än 10 grader. Detta med uppvärmningen på samma nivå hela tiden, vi har ännu inte installerat en termostat. Inte heller är vinterträdgården optimal ännu, jag upptäckte så sent som idag att vi missat några isoleringslister i vikdörrarna så vi har två springor där det drar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.