Hej,

Jag har en gammal hus som är tillbyggt -88 av den gammla ägaren. Köpte det för ett drygt år sedan.
Jag har haft dåligt med värme i ett par element och nu har jag hittat orsaken. Det är så att förra ägaren har dragit ledningarna själv och då har han dragit fram ett "tillrör" som två ellement delar på genom en T-koppling, till samma två element har han även delat ett "frånrör", detta innebör ju att ett element får all värme och de andra nästan inget.

fråga ett: Får man dra så?
fråga två: Kan jag be om kompensation för förlusten i värmeeffekt och för att jag kanske måste dra två separata rör till ett av elementen?
fråga tre: Borde inte besiktningsmannen ha påpekat detta och kan jag i så fall få kompensation från han?

fråga fyra: Hur löser jag detta på bäst sätt? Ska jag koppla de två elementen i "serie" som man gjorde förr, då slipper jag dra nya rör, elementen ligger längst bort och högst upp i byggnaden i förhållande till pannan.

/Freddie
 
1 ja så brukar man göra i ett 2rörs system.
2 du behöver inte dra nya rör.
3 nej
4 skruva åt strypventilen på det varmare elementet och öppna max på det kalla så går mer flöde till det som är kallt. Räcker inte det stryp alla övriga element i huset.
 
Palte skrev:
1 ja så brukar man göra i ett 2rörs system.
2 du behöver inte dra nya rör.
3 nej
4 skruva åt strypventilen på det varmare elementet och öppna max på det kalla så går mer flöde till det som är kallt. Räcker inte det stryp alla övriga element i huset.
Jag bugar och bockar.
Jag trodde att man alltid drog två separata rör till respektive element.
 
D
I så fall skulle det ju komma ner typ 40 rör (om du har 20 radiatorer) ner till pannrummet? Har du inte termostater på elementen? I så fall borde ju det "kalla" elementet åtminstone bli varmt när termostaten på det varma elementet stryper.
 
Eller så ökar man på cirkpumpen. Jag har samma variant en del element går nästan rätt från stammen medan på andra sitter där tre element / stick. Kör jag cirk. pumpen på ettan så blir inte alla element riktigt varma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.