Vårt Helo Lilltomte rymmer 70-90 kg sten (när vi köpte det stod det 90 kg i specen, men i dagens spec för Lilltomte står det 70 kg.). Man får kasta väldigt mycket bad innan det blir kallt!

/ama
 
Stenarna ska ju värmas också så det är nog bäst att inte ha för mycket sten heller. Som alltid i sverige så är lagom bäst.

Kan säga som så att inte är det stenarna som sätter begränsningen för hur mycket bad jag kan kasta inte ;)

För mig med 6kW tar det 45-60 minuter innan det är varmt nog att träda in och även kasta bad.
 
Vitsen med sten är att det ska vara så mycket att vattnet förångas utan att rinna rakt igenom, fyller ingen annan funktion vad jag kan se och hur mycker man behöver styrs väl då av bastustorlek, vilken värme man önskar och den fuktighet man önskar.
 
Vitsen med den modell som IKI har, en rund hög stenpelare, är förutom att man kan få i princip hur mycket ånga som helst är att man även kan reglera värmen på ångan. Kastar man på toppen blir ångan het och kastar man längre ner så blir ångan svalare.
Det är mycket bra om man bastar med barn eller andra som är mindre värmetåliga. När de är i bastun så kastar man vattnde långt ner på stenpelaren och när de går ut ur bastun så kastar man på toppen, vips så har man den värme som man önskar.
 
Vänta nu, menar du att vattnet förångas vid olika temperatur beroende av var på stenen du kastar på vatten?? Möjligtvis kan tempen på stenarna göra så att vattnet förångas snabbare om det skiljer sig åt i ett stenmagasin.
Detta går alldeles utmärkt att att reglera även med mindre stenmängd. Mycket sten har jag uppfattat kan avge högre fuktighet vid lägre temperaturer då den större stenmängden klarar att förånga större mängd vatten innan de avkyls.
Men nu är vi kanske på väg i fel riktning utifrån frågeställaren av tråden.
 
Eftersom stenarna är varmare högst upp i stenpelaren så får man den effekten.
Om man med en termometer eller annat mätinstrumen kan mäta skillnaden vet jag inte, men känslan i bastun är påtaglig beroende på var på stenpelaren man kastar vattnet.
 
Kan det inte vara så enkelt att häller du på vatten överst på din stenpelare så kommer det mesta av vattnet att förångas på sin väg genom stenpelaren, men kastar du vatten på sidan av pelaren längst ner så får du helt enkelt mindre ånga eftersom allt vatten inte hinner förångas. Dvs var på pelaren du kastar avgör hur mycket ånga du får och det styr temperaturen i bastun
 
Ja eller att ångan avges långsammare och det blir därmed inte lika intensivt. Men det motsvarar bara att inte hälla på så mycket vatten på en gång på ett vanligt aggregat med "hetare" stenar.
 
Vi har en liten fjuttig bastukamin av märket Harvia på 6kW. Stenmagasinet är bara 20kg. Vi böt ut de vanliga bastustenarna mot keramiska stenar av märket Tiileri. Skillnaden är stor. De keramiska stenarna suger upp vattnet och ger ånga en stund efter att man öst på.
Skulle jag välja kamin idag skulle det bli en Helo saunatonttu eller hetivalmis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.