Hej,
Hur bär man sig åt när färgerna på FK tar slut?

Brun, blå och gul/grön har ju sina klara användningar.
Vit, svart och röd finns i den gamla orginaldragningen, så de vill jag inte använda.
Gul och grön är ju idag förbjudna (finns som tändtråd och mellantrådar i orginaldragningen).

Återstår grå och orange. Har använt dem till tänd- respektive mellantråd.

Men nu är det en dubbeltrapp, med behov av två tändtrådar...
 
Varför vill du inte använda vit och svart? Det gör väl inget om dom finns även i den gamla anläggningen. Det lär ju synas direkt ändå att det är omdraget och tillhör den nya delen.
 
märktejp!! köp brun, vit och svart märktejp så kan du märka ändarna på trådarna, och även om tråden passerar en dosa ska du märka där med.
då får du ju 3 färger till av varje tråd!
 
Vet att lösningen kan diskuteras, men jag anser iaf att om några tveksamheter kan uppstå så kan man märka på ledarna eller i dosan. Har man inte tillgång till en dymo eller annan märkapparat så står sig texten ganska många år även på 10 mm maskeringstejp... Undvik givetvis gul grön blå FK, men annars är det väl inte så illa? Märker du i båda ändar vad det är så bodre nästa person som kopplar antingen veta vad det är eller bli fundersam?
 
Men det finns ju färger att tillgå det måste väl vara betydligt bättre än tejp och div. märkningar.

Som sagt använd svart och vit....
 
Smile.75 skrev:
Varför vill du inte använda vit och svart? Det gör väl inget om dom finns även i den gamla anläggningen. Det lär ju synas direkt ändå att det är omdraget och tillhör den nya delen.
Men om jag har svart och vit som fas och nolla fram till brytaren (och underliggande uttag) vill jag ju knappast använda någon av dem som tänd- respektive mellantråd också..

Möjligen skulle jag kunna överväga röd, men då den är jord i hela den utanpåliggande gamla installationen så känns det tveksamt.
 
electrocuted skrev:
märktejp!! köp brun, vit och svart märktejp så kan du märka ändarna på trådarna, och även om tråden passerar en dosa ska du märka där med.
då får du ju 3 färger till av varje tråd!
Är det godkänt?
 
Bjurran skrev:
Vet att lösningen kan diskuteras, men jag anser iaf att om några tveksamheter kan uppstå så kan man märka på ledarna eller i dosan. Har man inte tillgång till en dymo eller annan märkapparat så står sig texten ganska många år även på 10 mm maskeringstejp... Undvik givetvis gul grön blå FK, men annars är det väl inte så illa? Märker du i båda ändar vad det är så bodre nästa person som kopplar antingen veta vad det är eller bli fundersam?
Jo, jag märker (med DYMO) överallt för att underlätta framtida förändringar.
 
GoForIt skrev:
Men om jag har svart och vit som fas och nolla fram till brytaren (och underliggande uttag) vill jag ju knappast använda någon av dem som tänd- respektive mellantråd också..

Möjligen skulle jag kunna överväga röd, men då den är jord i hela den utanpåliggande gamla installationen så känns det tveksamt.

Ok då förstår jag lite bättre tog för givet att du bytte ut fkn i hela gruppen när du ändå var igång.
 
Använd grå igen och märk dem som TT1 och TT2, alt kör utan märkning, man behöver ju bara tända lampan för att se vilken som är vilken.
 
GoForIt skrev:
Är det godkänt?
Så länge du inte använder grön gul gröngul och blå till fel saker så kan du göra vad fasen du vill med övriga färger. Och eftersom du inte byter ut hela grupperna så spelar det ju ännu mindre roll då det redan är helt galna färger här och var (galet enligt dagens norm alltså).

Kort sagt gör så det funkar för dig.
 
Jag höll nyligen på och drog några nya ledningar, och blev sjukt irriterad på att det inte blev enhetlig färgkodning, då jag naturligvis körde blå nolla och gulgrön jord,
Mitt lilla två timmarsprojekt slutade med att jag böt ut all el, proppskåp,kabel,uttag och strömbrytare,
Enbart byta kabel var inte så stora pengar, resten är kanske overkill, men jag ville ha jordat överallt när jag ändå höll på..
 
Nej, det är helt normalt.

Nån som vill köpa en halv kubik lätt begad FK från tidigt 1970-tal?
 
Hade jag inte slitit ur mitt gamla textilomspunna härke det första jag gjorde när jag flyttade in så...:D

Annars, vilka färger som används till vad utöver blå och gröngul finns det lika många principer för som det finns elmojar, det är inte reglerat i någon föreskrift. Eftersom brun numer är förstafas enl standard så kan du koppla ihop en hel kåk med bara brun, blir lite bök att få trappkastare och annat att fungera bara.
 
Redigerat:
enklaste vore nog att köpa mera FK.... eller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.