Hej!

Har lite funderingar runt att bygga en tvättstuga i vårat hus från -46.
Vad bör jag tänka på om jag vill låta tvättstugan även vara ett torkrum? Tänkte mig tvättmaskin, tumlare i samma rum som tvättlinor och en avfuktare, kanske en fläkt. Vill ha avfuktare och fläkt för att påskynda torktiden. Tror ni det är dumt att på detta sätt ha/köra avfuktare och tvättmaskin/tumlare samtidigt? Blir avfuktningen på något sätt mindre effektiv eller finns det andra aspekter att ha i åtanke? Har nog aldrig sett denna kombinationen, utan oftast finns torkfunktion med avfuktare i ett eget rum. Nu har vi så pass ont om utrymme att det blir svårt att åstadkomma.
Allehanda kommentarer och råd mottages tacksamt!
 
Tror ej du behöver någon fläkt om du har avfuktare.
Det finns tumlare med inbyggd avfuktare= kondenstorktumlare.
Kan du ventilera ut luften från en vanlig tumlare med en rör direkt ut så är det bra.
Tvättlinor och avfuktare blir en bra lösning som fungerar i alla väder men du skall ha tvättstugan utan ventiler i yttervägg.
Två maskintvättar torkar på lina över natten i vår tvättstuga med en avfuktare :). Vi har ingen torktumlare och torkskåp som finns används enbart vid akuta fall :).
gaia
 
Hej, och tusen tack för svaret!

Kan du ventilera ut luften från en vanlig tumlare med en rör direkt ut så är det bra.
Ut ur huset då? Behöver då ta hål i ytterväggen gissar jag och då lär man behöva en backventil? Eller?

Vidare, finns det tips och erfarenheter om märke/modell på avfuktare?
 
Hur värmer ni huset/tvättstugan?

Kör själv med panna och utan avfuktare torkar tvätten alltid över natten. Då är pannrummet vägg i vägg med tvättstuga.
 
Huset värms med fjärrvärme och planen är att ha tvättstuga/torkrum i samma rum som det där fjärrvärmeväxlaren står. Den gör rummet ganska varmt, vilket borde korta ner torktiden ytterligare.
 
Har du värme och ventilation så skippa avfuktaren. Det viktigaste är att fukten inte blir instängd utan åker någon annanstans där den inte gör skada.
 
Jag har det precis som du vill ha det, allt på ett rätt litet utrymme, kanske 10 m2 ( 5*2). En vägg med, VP, Tvättho och bänk, TM, TT.. Den andra väggen är tom, Och där hängs tvätten på linor. Jag har en lite avfuktare, den står på arbetsbänken, och den gör stor nytta när det gäller torktid på kläderna.
Har inte några som helst problem, det känns aldrig fuktigt. Har testat med fläkt oxå, det gör att tvätten torkar ngt fortare, men vi tog bort den igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.