F
Nån som har nån aning om krav på RF på betongplattan (tror att man mäter 40% ner i betongen) innan aplicering av tätskikt?

Tittade på LIPs monteringsanvisning men där fanns inget om det. Känns lustigt / kusligt att dom inte skriver nåt om det. Håller det tätt för vatten åt ena hållet så gör det det antagligen åt andra hållet med....

Betongleverantören sa att ett RF på 0,90 för trägolv och 0,85 för våtrum med tätskikt kunde vara bra riktvärden men det är upp till tätskiktsleverantören att bestämma.

Det blir nog till att fixa fram en avfuktare snabbt som satan nu om jag skall flytta in i Januari. Gjöt 18 September och hade tätt hus 10 Oktober och har haft byggfläktar på dygnet runt med acceptabel värme (ca 20 grader på dan och runt 15 grader under natten). Enligt beräkningsprogrammen betongleverantören har jag RF 0,9 om nån vecka men RF 0,85 först den 8 Mars.

Lyssnar man runt säger vissa att det är OK att lägga golv efter 4 veckor, andra säger att dom borrar och mäter fukten i plattan och att det brukar handla om ca 6 veckor. Min betongleverantörs beräkningprogram säger 6 månader....

Vad är det som gäller????
 
4 - 6 månader brukar det vara. Avfuktare är ingen bra idé, då den "suger" ut fukten ur betongen. Det i sin tur pajjar härdningsprocessen. Dra hellre på mer värme!
 
under 85% RF är det på Ardex produkter (S1K med Tricomduk) Skulle tro det är lika på Lip

3månader minst om du använder vanligt fix, finns fix som klara från 28dagar
 
F
kimpo skrev:
4 - 6 månader brukar det vara. Avfuktare är ingen bra idé, då den "suger" ut fukten ur betongen. Det i sin tur pajjar härdningsprocessen. Dra hellre på mer värme!
4-6 månader totalt eller under tak med värme? När lät en entreprenör en betongplatta stå och vädra i 4 månader innan dom la golv eller tätskikt i badrum? Det kanske är önskvärt men det händer inte.....

Är tvärtemot vad betongleverantören säger om man vill ha snabb sänkning av RF. 5 grader högre temp gav RF 0,85 6 dagar tidigare. Sänkt fuktighet i rummet gjorde större skillnad. Sen så håller jag väl i princip med dig, vattnet i plattan skall ju i princip "förbrukas" av betongen i härdningsprocessen och inte ventileras ut.

Sen så hade jag tänkt förlägga vattenburen golvvärme i 30mm spårfräst S200 cellplast med aluminium värmefördelningsplåtar, på det limma fast elslinga för komfortvärme under sommaren (25-30W/m2) och sen på med 20mm fiberarmerad flytspackel (och eventuellt lite armering) och sen tätskikt. Frågan är då om relativ fuktighet i plattan har nån större betydelse längre?
 
Redigerat:
F
nino skrev:
under 85% RF är det på Ardex produkter (S1K med Tricomduk) Skulle tro det är lika på Lip

3månader minst om du använder vanligt fix, finns fix som klara från 28dagar
Flexfix eller nåt sånt för att ta hand om krympningen? Hade tänkt använda det ändå.

Det jag är orolig för är hur tätskiktet klarar mycket fukt underifrån. Vad kan hända, förr eller senare så försvinner fukten man vad händer med tätskiktet innan det?
 
När du monterat tätskiktet stoppas uttorkningen. Det kommer att förbli fuktigt under överskådlig tid. Är det över 85% RF så riskerar man vidhäftningssläpp på tätskiktet. Det enda säkra är att borra och mäta om man är det minsta osäker. Det är det värt.
 
Här har ocab varit och mätt fukten i plattan monteringshus och tätt den 20 Feb och sen tog det ju några veckor innan man kunde få på värme och när det väl gått så har vi haft över 20 grade och avfuktare.
18 maj som är idag var plattan på 81,4 men de lägger visst alltid på 3% i felmarginal så 84,4 då så då är det fritt fram att tätskikta golven och lägga trägolven
 
  • Fuktmätare med värden 81,2% RF och 19,0°C på ett betonggolv med lock och sond vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.