AnneFi
anaitis skrev:
Oftast rör det sig om dillatationsfogar, dvs fogar för att kunna ta upp rörelser om de skulle uppträda.
okej, min sambo jobbar nämligen med puts av fasader och fattade inte heller.
brukar inte bli några fula fogar där inte.
 
Watchmen skrev:
Isolde
På tanke på att sätten för normal putsad vägg och putsad prefab element görs på samma sätt. Så skiljer det nog inte mer än vem gör det.
Sen finns så många fler ytor som kan göra med prefab än att göra det på plats som till ex matriser.
Visst fogar finns det. enklaste sättet är att följa med stuprör eller en vinkel.
Men sen kan man putsa fogarna så syns de inte alls :)
Färdigputsade väggelement kommer oftast, för att inte säga alltid, med väldigt grov puts. Det ser närmast ut som om man sprutade på hej vilt, därav min kommentar om industriellt yttre. Med andra ord, ingen slätputs här inte. Kan man välja slätputs till prefab-väggar, så är det bara bra. Visa gärna prefab-väggar med slätputs på, för de flesta man ser oftast ut så här:
- Enplanshus
- Kinavipp
- Vit, eller creméfärgad puts med riktigt grov sktruktur
- Riktigt iögonfallande fogar á la miljonprogrammet

Nästa steg är väl att gå och fota ett par stycken, men jag drar mig för att hänga ut någon annans hus på nätet.

Watchmen skrev:
Men sen kan man putsa fogarna så syns de inte alls :)
Nja, kan man det? Normalt uppstår det skiftningar i putsen om man fogar samman ytor putsade vid olika tillfällen. Därför brukar man påbörja och avsluta i hörn, just för att få så osynliga övergångar som möjligt.
 
giraff29 skrev:
hellre fylla på med ngn slags mjukfog än att laga flagnad puts på hela huset.
"flagnad puts" låter som att ngt är fel från början och inte putsen i sig, om putsen lossnar i stycken eller har ett krackelerat mönster av sprickor har det varit minusgrader när bruket skulle brinna eller så har det kommit in fukt i putsen och det har frost-sprängts. Om du inte menar putsen utan syftar på färgen så är det troligen en färg som inte andas och därför släpper likt plastfärg på lekstugan.

Eller var det inte de symptomen du menade?

/Vän av "snut-puts"
 
Redigerat:
AnneFi skrev:
okej, min sambo jobbar nämligen med puts av fasader och fattade inte heller.
brukar inte bli några fula fogar där inte.
Putsar man på putsskivor av stenull, t.ex ett trähus egentligen, bör man spåra rörelsefogar för att undvika att större sprickor uppkommer i den putsade fasadens yta. Skall man måla fasaden döljs mindre sprickor och fogar ganska väl, att gömma dem bakom t.ex. ett stuprör är riktigt smutt. Inte optimalt vad jag förstått med just den placeringen, men det känns som en lagom svensson-väg att gå, den finns där iaf. :) Annars putsar man på "sten" o slipper dessa helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.