Så har man införskaffat sig ett hus.

Jag har rivit vardagsrummet för att pimpa till detta. Då jag inte är elektriker utan bara en simpel plattis tänkte jag höra med er mkt kunniga forumiter om den befintliga kabeldragningen som nu kommit i dagern verkar ok. Rummet är jordat och alla kontakter / belysning fungerar felfritt ( såvitt jag vet iaf :) )

1. Det är samma fas på hela rummet vilket innebär 12 uttag och 2 lampor med separata strömbrytare.
2. Ström in kommer underifrån från källaren rakt upp i en kontakt, parrallellas därifrån till nästa kontakt för att därefter smita till en kopplingsdosa. Från kopplingsdosan till ytterligare två uttag som parallellas samt till de två belysningspunkterna. Däremellan sitter det ytterligare en kopplingsdosa som splittar upp strömmen till 2 kontakter till.


Vad tror ni? Vågar jag smacka upp väggarna igen eller ska en elektriker snarast masa sig hit. Det ser ganska prydligt ut men vad vet jag. Vill ju åtgärda eventuella fel nu när jag har allt lättillgängligt.

Tacksam för synpunkter.
 
Såvida det inte ligger ett flertal andra rum på samma grupp och du tänker ta ut massor med effekt låter det helt OK.

Ser sedan installationen prydlig ut och inte är utförd med telefontråd, så är det bara att sätta upp gipsen!
 
Tackar ödmjukast och det låter bra. Dags att smacka isolering och gips med andra ord!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.