Hej!

Jag har ett 1-plans hus med torpargrund och en oinredd vind. Ventiler för självdrag i alla rum. Frånluftsfläkt i badrum som går ständigt. Ingen frånluft i köket är ännu installerad.
Kokar jag potatis så är alla rum i huset immiga så här års. Jag målade väggarna med vattenbaserad färg i ett av rummen och igen så blir samtliga fönster i huset immiga. Huset är på 75 kvm.
Det jag vet är att det inte finns någon fuktspärr till vinden, vindsbjälklaget är isolerat med 10 cm spån. Kollade vinden, men ingen fukt som jag har märkt. Torkar jag ett klädesplagg på elementet, ja då blir det imma på fönstret under natten.
Golvet mot krypgrunden, där finns ingen fuktspärr, isoleringen består av 10 cm spån. Kan det bero på att fuktspärr saknas i vindsbjälklaget eller kan det vara så att det regnar in någonstans som jag inte har märkt?
Tacksam för svar.
 
Redigerat:
Du har troligen för dåligt med tilluft!
Det räcker inte med att enbart dra ut luft, det måst kunna komma in ersättningsluft också.
 
Men ventilerna är max öppna. Det är ett trähus byggt på 60-talet med kopplade 2-glasfönster.
 
Var på fönstren kommer imman? Är det på insidan av den inre rutan, på insidan av den yttre rutan eller..?
 
En orsak till att det kan bli värre med imma på insidan av fönstren så här års är för att glaset är kallare. Ju kallare glas desto större risk att fuktig luft kondenserar. Om det stör kanske du bör ventilera mer. Kanske en billig luftavfuktare för klädtvätt? Du kanske inte har 3-glasfönster? Har du 3-glasfönster så blir glaset på insidan inte lika kallt som med 1- eller 2-glasfönster och därmed inte lika mycket imma.
 
Om du får imman på insidan av huset så är luften för fuktig inomhus. Värma och vädra hjälper för stunden men det behövs bättre ventilation. Får du köksfläkten igång så hjälper det en bit på vägen.
När färgen torkar så blir det ju fuktigt - en hink vatten ska dunsta och evakueras bort. Samma sak när man torkar tvätten. Det blir en onormalt stor fuktbelastning för ett litet hus. En enkel toafläkt orkar inte med så mycket och stänger du toadörren så blir det ännu sämre utsug.
Medan du väntar på köksfläkten kan du höja innetemperaturen i huset och se hur mycket det hjälper.
 
Imman visar sig ca 20 cm på fönstrets nederkant (på insidan). Man undrar hur huset mår i övrigt av detta. Om man installerar en köksfläkt, så fungerar den väl som en frånluftskanal, även om den inte alltid är på? Sedan är ju man lite snål med elförbrukningen, har ca 18-20 grader i hela huset, kan det vara för lite värme påslagen?

Hälsningar
Anders
 
Skaffa kamin så kan du ha mys låg grundvärme på elementen och torka tvätt[/I].radera imman.....Annars börja spara till en kamin.....=så får du en frånluftfläkt -immborttagare värmehöjare- mysfaktorhöjare -husvärdeshöjare -självdragshöjare i ett parti ...osv

Mvh
 
Huset kanske är byggt för självdrag från början, dvs en panna med skorsten? Du kanske har gått över till värmepump eller liknande? Då funkar ev. inte självdraget så bra längre.
 
Jag tyckte han sa han var rädd om elförbrukningen.

Mvh
 
Är lite slarvig att läsa all text :). En kamin som PX-21 föreslår är ju himla mysigt faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.