Hej på er forumrävar.

Jag håller på och lägger ett flytande golv med systemskivor för golvvärme av cellplast som bärande material.
Min sambo vill så gärna ha klinker i hallen och köket och jag undrar därför om ni tror att följande konstruktion blir tillräckligt hållfast för sätta klinker på, eller blir det att gå med parkett på allt...

-Klinker
-Fix
-Golvgipsskiva 1
-Schönox FS (Lim för golvgipset)
-Golvgipsskiva 2
-Golvvärmeslang med plåtar
-50 mm S150 cellplast systemskivor
-Cellplastlim
-30 mm S150 cellplast
-Platonmatta för golv med uppvik mot vägg.
-Nyavjämnat betonggolv

Cellplasten ligger flytande på platonmattan och golvvgipset ligger flytande på cellplasten.

Kommer detta fungera?
Om inte, finns det någonting jag kan göra för att få det att fungera? (trippelgips :confused:)
Jag har hört någonting om "flexibelt fix"... kan det vara någonting för mig?
 
Jag har inte någon direkt erfarenhet av den konstruktionen, men den känns en smula tveksam under keramik. Den blir väldigt känslig för om någonting ligger bom någonstans.

Du kan inte tänka dig att göra en mer homogen konstruktion i de rummen? Typ en pågjutning på fuktspärr, med ingjutna slingor.
 
jon_h skrev:
Du kan inte tänka dig att göra en mer homogen konstruktion i de rummen? Typ en pågjutning på fuktspärr, med ingjutna slingor.
Då golvkonstruktionen ligger på ett mellanbjälklag av betong ner mot en uteluftventilerad krypgrund så finns behovet av att den skall isolera maximalt per mm bygghöjd.
Om jag skulle använda mig av ex. EPS betong så skulle jag förlora mycket isolering och elda för råttorna. :surprised:
 
Ah, jag förstår. Jag vill inte uttala mig om det funkar att kakla på den konstruktionen.
 
K
Jag skulle välja att skippa all golvgips och spackla istället. Trögar inte ner värmen så förbaskat och ger en fast och hållbar ytan att lägga klinkers på.
 
ktm250 skrev:
Jag skulle välja att skippa all golvgips och spackla istället. Trögar inte ner värmen så förbaskat och ger en fast och hållbar ytan att lägga klinkers på.
Hur mycket skulle jag bli tvungen att flytspackla för att det skall bli stumt?
 
K
Eftersom det är en flytande konstruktion så skulle du behöva ca 25-30 mm. Beror dock på spackeltillverkare och produkt, men ca. Kolla med spackeltillverkare, för säkerhetens skull, så att du väljer rätt produkt och tjocklek. Kolla också med dem om de har några krav på densiteten på cellplasten.
25-30 kanske låter mycket, men 2 golvgips bygger 26+lim.
 
Redigerat:
Gör som du tänkt, det håller och blir en bra och stabil konstruktion. Bortsett från golvvärmen så har jag gjort på samma sätt i källaren på landet och på det golvet står en 200-liters vvb, en frys, tt och tm. Funkar kanonbra.
Att gipset skulle ge tröghet är väl näst intill att bortse ifrån eftersom du kör vattenburet. Det gör ju att när du en gång fått uppvärmen så hanterar termostaten resten och den är avsevärt bättre än term. på elvärmda golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.